RSS

Forbilledlige kostholdsråd fra Brasil

Brasilianske helsemyndigheter presenterte i februar forslag til nye kostholdsråd til befolkningen. Disse er for tiden ute på høring. Kommunikasjonsmessig synes jeg de skyter blink med disse 10 prinsippene (min oversettelse):

  1. Lag mat av basismatvarer og ferske råvarer.
  2. Bruk olje, fett, sukker og salt i moderasjon.
  3. Begrens forbruket av ferdige mat- og drikkeprodukter.
  4. Spis regelmessige måltider, vær oppmerksom/bevisst, og spis i egnede omgivelser.
  5. Spis i fellesskap når det er mulig.
  6. Kjøp mat fra steder som tilbyr fersk mat. Unngå de som hovedsakelig selger ferdigmat.
  7. Utvikle, bruk, del og nyt dine matlagingsferdigheter.
  8. Planlegg tiden for å gi nok tid og rom til måltider og spising.
  9. Når du spiser ute, velg restauranter som serverer nylagde retter og måltider. Unngå fast food-kjeder.
  10. Vær kritisk til kommersiell reklame for mat.

Brasil har andre ernæringsmessige utfordringer enn vi har i Norge, men jeg ville ikke hatt noe problem med å gi disse rådene her også. Jeg liker særlig det siste punktet!

Rådene er vanskelige å misforstå (selv om ordet «moderasjon» er litt tvetydig), og dette er trolig første gang et lands myndigheter eksplisitt anbefaler folk å lage mat fra bunnen av. Forbruket av ferdigmat har vært økende i Brasil etter år 2000. Én studie fant en sammenheng mellom inntak av såkalt «ultra-bearbeidet mat» og metabolsk syndrom blant brasilianske ungdommer, så det er ikke overraskende at myndighetene er bekymret for at dette skal fortrenge den mer tradisjonelle og næringstette maten.

Hele utkastet finnes her (på portugisisk): http://www.cfn.org.br/eficiente/repositorio/editais/768.pdf

 
Legg igjen en kommentar

Skrevet av den 16. april 2014 i Kosthold, Politikk

 

Stikkord:

Glucomannan: Ikke særlig slankende

Glucomannan, også kjent som konjak, er en type vannløselig fiber bestående av glukose og mannose som lenge har vært brukt i mat som fortykningsmiddel. Det fordøyes ikke, men sveller i magesekken, og har derfor i en årrekke vært markedsført som appetittdempende og slankende (du har sikkert sett reklame for «Glucovekt» og lignende på Facebook).

Det europeiske mattilsynet EFSA har konkludert med at en helsepåstanden «3 gram glucomannan per dag bidrar til vektreduksjon ved en kaloriredusert diett» reflekterer det forskning viser. Inntak av glucomannan har vist seg å kunne hemme tømmingen av magesekken, noe som igjen kan gi økt metthetsfølelse og følgelig redusert matinntak. En tidligere systematisk gjennomgang av randomiserte studier fant en liten effekt på kroppsvekt (i snitt ca. 0,8 kilo større vekttap etter 5 uker sammenliknet med placebo eller bare diett). 

I Journal of the American College of Nutrition ble det nylig publisert en gjennomgang av kun randomiserte, dobbeltblindede placebokontrolerte studier på glucomannan-tilskudd testet blant overvektige. 12 potensielt relevante studier ble funnet, men tre ble utelatt fra analysen fordi de ikke var blindet, placebokontrollerte eller randomiserte eller fordi glucomannan ble gitt som del av et kombinasjonstilskudd. Dermed ble 9 studier med 273 deltakere inkludert.

Read the rest of this entry »

 
2 kommentarer

Skrevet av den 21. mars 2014 i Forskning, Kosttilskudd

 

Stikkord: ,

Lite grunnlag for at lettbrus gir økt matlyst

Ny forskning: Lettbrus gir økt matlyst skrev VG sist søndag. Under overskriften kan vi lese at:

Det er de tyngste lettbrus-drikkerne som spiser mest: I snitt får de i seg nærmere 200 kcal mer pr. dag enn andre i samme vektgruppe som drikker vanlig, sukkerholdig brus, ifølge en studie som nylig er publisert i American Journal of Public Health.

Heldigvis inneholder artikkelen etterhvert flere gode poenger. Legene Jøran Hjelmesæth og Ina Wille slipper til med skepsis til konklusjonen om at lettbrus gjør folk mer sultne.

VG lettbrus

VG søndag 23. februar

Dette er et tema jeg har vært innom her før – se Spiser du mer hvis du drikker lettbrus? Et utdrag:

For å se om kunstige søtstoffer påvirker sult og appetitt, har man som regel undersøkt om det å gi folk kunstig søtet mat eller drikke gjør at spiste mer i et påfølgende måltid. På 1980-tallet ble det vist i noen kortvarige studier tegn på økt appetitt av aspartamsøtet drikke, men dette har ikke blitt replikert i senere studier. En nyere studie fant f.eks. at de som fikk te og kjeks søtet med stevia eller aspartam spiste ca. 300 kalorier mindre i løpet av dagen sammenliknet med de som fikk te og kjeks med sukker.

Langtidsstudier (opptil 3 år) viser en ufullstendig kompensasjon, og dermed redusert totalt energiinntak ved bruk av kunstige søtstoffer (Kanders et al, 1988Tordoff & Alleva, 1990:  Blackburn et al., 1997 og Raben et al., 2002).

Read the rest of this entry »

 
Legg igjen en kommentar

Skrevet av den 28. februar 2014 i Forskning, Media

 

Stikkord: , ,

Grov desinformasjon om salt og helse

Nylig ble jeg gjort oppmerksom på en artikkel hos nettsiden kilden.info med tittelen Feilinformerer helsedirektoratet om faren ved salt? Artikkelen er fra april i fjor, men jeg føler allikevel et behov for å kommentere den nå. I tillegg vil jeg kommentere et nyere innlegg på bloggen Kraftmamma.no: Viktigheten av saltbalanse i kroppen.

Begge sidene er fulle av feilslutninger, så det er mye å ta tak i. Men salt er et viktig tema for folkehelsen, så det er viktig at informasjonen som går ut om det er korrekt og pålitelig.

Read the rest of this entry »

 
4 kommentarer

Skrevet av den 25. februar 2014 i Forskning, Kosthold, Kvakksalveri

 

Stikkord:

Antioksidanter gir mindre treningseffekt

Trening øker produksjonen av reaktive oksygenforbindelser, eller frie radikaler. Frie radikaler kan være skadelige og føre til oksidativt stress i store mengder, men de kan nøytraliseres av kroppens antioksidantforsvar. En ubalanse mellom oksidanter og antioksidanter antas derfor å gi blant annet muskelskader. Men, som jeg har skrevet utførlig om tidligere, er det å ta tilskudd av antioksidanter sannsynligvis ingen god idé, heller ikke for de som trener mye.

Read the rest of this entry »

 
Legg igjen en kommentar

Skrevet av den 20. februar 2014 i Forskning, Kosttilskudd

 

Stikkord: , , , , ,

Fortsatt ingen støtte til Blodtypedietten

Da jeg for snart et år siden skrev om forskningen på den i sin tid populære «Blodtypedietten», var konklusjonen at det ikke fantes en eneste publisert kontrollert studie av den, til tross for at opphavsmannen hevder at den kan kurere både aids og brystkreft, gi mer energi osv. Det var altså et fravær av bevis, men den var ikke direkte motbevist.

Nylig kom en ny studie i PLoS One som så på om de ulike blodtypediettene hadde en sammenheng med helsa og blodtypene til 1455 personer

Forfatternes sammendrag kan du lese selv:

Background

The ‘Blood-Type’ diet advises individuals to eat according to their ABO blood group to improve their health and decrease risk of chronic diseases such as cardiovascular disease. However, the association between blood type-based dietary patterns and health outcomes has not been examined. The objective of this study was to determine the association between ‘blood-type’ diets and biomarkers of cardiometabolic health and whether an individual’s ABO genotype modifies any associations.

Methods

Subjects (n = 1,455) were participants of the Toronto Nutrigenomics and Health study. Dietary intake was assessed using a one-month, 196-item food frequency questionnaire and a diet score was calculated to determine relative adherence to each of the four ‘Blood-Type’ diets. ABO blood group was determined by genotyping rs8176719 and rs8176746 in the ABO gene. ANCOVA, with age, sex, ethnicity, and energy intake as covariates, was used to compare cardiometabolic biomarkers across tertiles of each ‘Blood-Type’ diet score.

Results

Adherence to the Type-A diet was associated with lower BMI, waist circumference, blood pressure, serum cholesterol, triglycerides, insulin, HOMA-IR and HOMA-Beta (P<0.05). Adherence to the Type-AB diet was also associated with lower levels of these biomarkers (P<0.05), except for BMI and waist circumference. Adherence to the Type-O diet was associated with lower triglycerides (P<0.0001). Matching the ‘Blood-Type’ diets with the corresponding blood group did not change the effect size of any of these associations. No significant association was found for the Type-B diet.

Conclusions

Adherence to certain ‘Blood-Type’ diets is associated with favorable effects on some cardiometabolic risk factors, but these associations were independent of an individual’s ABO genotype, so the findings do not support the ‘Blood-Type’ diet hypothesis.

Read the rest of this entry »

 
 

Stikkord:

Gir periodisk faste større vekttap?

I disse nyttårsforsett-tider er alle medier svært opptatt av slanking, spesielt 5:2-dietten og andre lignende dietter som innebærer periodisk faste. Med periodisk faste menes som regel at man spiser f.eks. bare ett måltid i løpet av dagen, eller at man spiser lite veldig i én eller flere dager i uken og normalt de resterende dagene. I fitnessmiljøer har f.eks. konseptet «Lean Gains» vært populært, hvor man faster i 16 av døgnets 24 timer. 5:2-dietten går i korte trekk ut på å spise normalt i fem dager, for så å kutte drastisk i kaloriinntaket to dager i uken.

Hensikten er å skape et kaloriunderskudd over tid. Da skal man jo forvente å gå ned i vekt, og det er nettopp det som skjer. Kaloriunderskuddet er mekanismen som er alle dietter til syvende og sist er tuftet på, på mer eller mindre åpenlyse måter. Men kan det tenkes at periodisk faste allikevel har en fordel i forhold til mer typiske kalorireduserte dietter, hvor man fordeler kaloriinntaket utover et «normal» måltidsmønster? Er slike dietter lettere å holde seg til, er de bedre med tanke på forbrenning, metthetsfølelse eller velværet?

Read the rest of this entry »

 
6 kommentarer

Skrevet av den 11. januar 2014 i Dietter, Forskning

 

Stikkord: ,

 
Følg med

Få nye innlegg levert til din innboks.

Bli med 729 andre følgere