RSS

Jøss! Kalorier teller!

05 jan

Hva skjer med vekta når man overspiser? Spiller proteininnholdet i kostholdet noen rolle? En ny studie fra Journal of the American Medical Association (JAMA) bidrar med ny innsikt, og bekrefter at når det gjelder lagring av fett, er kaloriinntaket viktigst.

Fra sammendraget av studien:

Conclusions Among persons living in a controlled setting, calories alone account for the increase in fat; protein affected energy expenditure and storage of lean body mass, but not body fat storage.

Når folk overspiser (spiser flere kalorier enn de forbrenner), er det svært individuelt hvor mye og hvordan man legger på seg. I denne studien skulle de undersøke om proteininnholdet i kostholdet påvirket kroppssammensetning, vektøkning og energiforbruk under strengt kontrollerte forhold.

Studien var liten, den inkluderte bare 25 deltakere, men til gjengjeld svært nøye kontrollert. Alle deltakerne måtte nemlig bo på et forskningssenter i 10-12 uker, hvor de fikk utdelt all mat og drikke. De måtte også avstå fra både alkohol og koffein under studien.

Deltakerne ble tilfeldig fordelt på tre grupper. Alle skulle overspise de siste åtte ukene av oppholdet, men proteininnholdet i kostholdet var forskjellig mellom gruppene: Én gruppe hadde et lavt proteininntak (5 prosent av kaloriene fra protein (ca 47 gram pr dag)), én gruppe hadde et normalt proteininntak (15 prosent av kaloriinntaket (ca 139 gram pr dag)), og én gruppe hadde et høyt proteininntak (25 prosent av kaloriinntaket (ca 228 gram pr dag)). I perioden deltakerne overspiste, spiste de i snitt 39 prosent mer (ca 954 kalorier) enn energibehovet hver dag. Karbohydratinntaket ble holdt konstant under hele perioden.

I løpet av studien ble deltakernes hvileforbrenning, totale forbrenning, vekt og kroppssammensetning målt med jevne mellomrom.

Alle deltakerne gikk opp i vekt i løpet av de 56 dagene de overspiste; 3 kg i lav-proteingruppen, 6 kg i normal-proteingruppen og 6,5 kg i høy-proteingruppen. Vektøkningen i lav-proteingruppen var signifikant lavere enn i de andre to gruppene, siden deltakerne i denne gruppen ikke la på seg noe muskelmasse.  Alle la imidlertid på seg omtrent like mye fett (ca 3,5 kg).

Energiforbruket (forbrenningen) i hvile økte de første ukene blant deltakerne som spiste normalt eller mye protein under overspisingsperioden (ikke uventet, siden de gikk opp i vekt). Økningen i totalt energiforbruk korrelerte også med proteininntak, slik at energiforbruket økte mindre blant de som spiste lite protein enn de som spiste normalt eller mye.

Vektøkningen og fettlagringen kunne forklares helt med det økte kaloriinntaket, mens økningen i fettfri kroppsmasse kunne forklares med økt proteininntak, noe som illustreres i figuren under:

Forfatterne beskriver hovedfunnet i studien slik:

The key finding of this study is that calories are more important than protein while consuming excess amounts of energy with respect to increases in body fat.

Alle som måtte finne på å falle for en eller annen lavkarbodiett bør altså huske på at man også legger på seg av å overspise proteiner og fett, noe jeg har forklart før. Karbohydratinnholdet i kosten ble som sagt holdt konstant (41 prosent av kaloriinntaket), slik at gruppen som spiste minst protein, spiste mer fett enn de andre gruppene. I denne gruppen ble 90 prosent av kalorioverskuddet lagret som fett. Dette her helt i samsvar med tidligere studier som har funnet av overspising av fett fører til at 90-95 % av overskuddskaloriene lagres.

Les hele studien her: 

Bray GA, et al. (2012). Effect of Dietary Protein Content on Weight Gain, Energy Expenditure, and Body Composition During Overeating. JAMA 307(1) s. 47-55

Oppdatering! Ernæringsprofesser Marion Nestle, en av mine intellektuelle forbilder, har nå også blogget om denne studien. Hun fremhever at studien er uvanlig ettersom matinntaket til deltakerne faktisk ble målt, ikke bare selvrapportert, noe som gjør den mer pålitelig. 

About these ads
 
3 kommentarer

Skrevet av den 5. januar 2012 i Dietter, Forskning

 

Stikkord: , , , , ,

3 Svar til “Jøss! Kalorier teller!

  1. Vegard Lysne

    20. januar 2012 at 16:16

    Professor i biokjemi, Richard David Feinman skriver om denne studien på sin blogg: http://rdfeinman.wordpress.com/2012/01/19/i-told-george-bray-how-to-do-it-right/

    Den bloggen er forøvrig verdt å sjekke ut, og det er åpenbart din også, så her skal jeg følge med fremover!

     
  2. H¨åvard

    22. august 2012 at 18:01

    Dette var da ikke noe nytt? Skal si hvordan noen kan sløse med penger.

    Det er selvsagt at det er kaloriover- eller underskudd som dikterer vekten. Problemet i dag er at kaloriene er nærmest tomme for ernæring – ergo: man blir aldri mett.

     

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

 
Følg

Få nye innlegg levert til din innboks.

Bli med 833 andre følgere

%d bloggers like this: