Kosthold mot stress?

Kan man kurere stressplager gjennom kostholdet? Ifølge danske aviser tilbys det nå flere kurs som påstår det. Noe belegg for å si at det hjelper finnes imidlertid ikke. Noen signalstoffer i hjernen påvirkes av næringsstoffer i maten, men man kan ikke utifra dét hoppe på konklusjonen at man kan spise seg ut av stresset. En amerikansk stressforsker sier til 24.dk:

»Vi kan ganske enkelt ikke på baggrund af forskningen, hvor den er i dag, konstatere, at man ved at spise på en bestemt måde kan slippe lettere ud af sin stress. Det er noget vrøvl,« konstatere hun.

Kurstilbyderne selv reklamerer selvsagt med at de har «bevis». Men når de blir bedt om å utdype dette, er visst dette en ganske svak form for bevis – nærmere fri fantasi:

Når jeg siger, at ingen af de forskere inden for kost og stress i Danmark eller USA, jeg har talt med, er bekendt med, at der skulle være videnskabelig basis for det her, hvad siger du så?

»Jamen, jeg siger jo, at der ikke er dokumentation i den forstand, så det er jeg enig med dem i. Men det, synes jeg ikke, skal hindre os i at få det her ud til folk. Det er jo logik, at det er godt at spise sundere. Vi har ikke tid til at vente på, at det her område bliver en del af den traditionelle forskning, og bliver efterprøvet der«. 

De mener også at det ikke er så viktig om det finnes bevis eller ikke. Selvsagt er det viktig! Ingen behandling kan anses som trygg eller effektivt før den har blitt godt testet. Påstanden om at en diett kan redusere stress er absolutt testbar. Det er ikke nok stole på  egne erfaringer eller vitnesbyrd; hukommelsen er altfor feilbarlig, det er altfor lett å lure seg selv.  Blant annet har vi alle en tendens til å bare huske det som bekrefter det vi tror på, mens vi ikke teller med de gangene antagelsene våre slår feil (les mer om «confirmation bias» på Psykologi bloggen).

Les mer om saken hos Politiken.dk og 24.dk.

Forfatter: Erik Arnesen

Public health nutritionist living in Oslo

3 thoughts on “Kosthold mot stress?”

  1. Det å spise sunt vil selvsagt lønne seg enten man lider av stress eller ikke (med stress mener jeg ikke det samme som å bare ha mye å gjøre). Stress kan jo gi effekter på den fysiske helsa, som bl.a. økt blodtrykk, og da blir jo kostholdet viktig. Men det er jo ikke det samme som at maten i seg selv kurerer årsaken, nemlig stresset. Da er vel atferdsterapi førstevalget.

    Jeg kan se for meg at det å endre livsstil kan gi en slags «placeboeffekt», dvs. at man kan strukturere dagen bedre, få økt selvtillit m.m.

  2. Jeg er inneforstått med at «stress» i denne sammenhengen ikke betyr mye å gjøre. Men økte nivåer av stresshormoner. Det var derfor jeg linket til Ray Peat, som har forsket og opparbeidet seg ett veldig interessant synspunkt på kroppens endokrinsystem, hormoner og deres effekt på helsa.

Legg igjen en kommentar

