«Julebord» på danskebåten…

Denne uken har jeg ikke fått tid til å skrive nye innlegg til bloggen. Julestria har visst rammet meg også, og jeg har særlig endel skolearbeid å få ferdig før jeg tar ferie.

Men noe minneverdig (i matveien, om ikke annet) har jeg da å skrive om. Torsdag tok jeg og kjæresten en tur t/r Oslo – Frederikshavn med Stena Saga. Ingen av oss er noen danskebåt-personer, men tok dette som et velfortjent julebord.

God mat fikk vi ihvertfall på turen. I stedet for buffet, valgte vi heller å bestille en treretters à la carte-meny laget av selveste Arne Brimi. Den besto kun av tradisjonelle, nordiske sesongråvarer: Smørstekt sopp servert på rugbrød til forrett, ytrefilet av hjort med råstetekte poteter til hovedrett, og krydderkokte pærer til dessert.

Jeg er en dårlig matfotograf, men prøvde likevel å dokumentere det:

Forrett: Smørstekt sopp, rugbrød med Snøfrisk, kålrot- og blomkålpuré, bacon og granskudd (!)

Hovedrett: Ytrefilet av hjort, viltsjy med rødvin, gulbete og svartrot (skorosonerrot).

Dessert: Krydderkokte pærer med Snøfriskkrem

Det ble selvsagt også handlet altfor mye godteri og snacks (gjør som jeg sier, ikke gjør som jeg gjør!)…

På Føtex

I Frederikshavn gikk vi innom supermarkedet Føtex (minner litt om Obs eller ICA Maxi i utvalg og størrelse).Vi har ikke plass til å hamstre for mye, men det var gøy bare å kikke. Jeg la særlig merke til det store utvalget av Nøkkelhullsmerkede varer, og det innenfor nesten alle kategorier (fra fullkorns sjokoladeboller til kalkunbacon).

Og det er jo alltid gøy å finne ting som ikke finnes i Norge – som f.eks. Dumle med pepperkakesmak!

Oppdatering: Prøvde ovennevnte kalkunbacon til søndagsfrokosten. Stekte det som vanlig i ovn, på bakepapir, i ca 18 min. Lot det deretter ligge noen sekunder i tørkepapir. Ble ikke like sprøtt som vanlig bacon, men bedre enn man skulle tro om noe med bare 6 prosent fett!

Forfatter: Erik Arnesen

Public health nutritionist living in Oslo

Legg igjen en kommentar

