Varig vekttap – hva virker best?

Selv om de fleste klarer å gå ned i vekt, er det utfordrende å beholde den nye vekta etter en endt slankekur. Men finnes det metoder som bidrar til et varig vekttap? British Medical Journal publiserte nylig en oversikt over forskningen på dette. 

Atferdsendringer

Livsstilsintervensjoner i form av kostholdsendring, trening, både kosthold og trening, lavkaloridietter og måltidserstatninger førte i 30 studier til vekttap mellom 4,8-8 prosent etter 12 måneder, og mellom 3-4,3 prosent etter 24, 36 og 48 måneder. Trening alene så ikke ut til å gi varig vektnedgang. Én systematisk oversikt fant at kombinert kostholds- og treningsintervensjon fører til et større opprettholdt vekttap etter 1 år enn kostholdsendring alene. Det ser ikke ut til at type kosthold (lite fett eller lite karbohydrat) utgjør noen forskjell etter 12 måneder.

Denne forskningen bør imidlertid tolkes med en viss skepsis:

Most trials included in these reviews, however, are of poor or moderate quality, often with high attrition, inadequate reporting of randomisation processes or blinding, and lack of intention to treat analyses.

Atferdsterapi som sosial støtte, kontinuerlig profesjonell støtte, målsetting, daglig veiing, m.m. ser også ut til å være gunstig. Internettbaserte intervensjoner er muligens vel så effektive som intervensjoner med personlig kontakt.

Medikamenter

Det eneste legemiddelet som i dag er godkjent for behandling av fedme, er orlistat (selges under navnet Xenical i Norge). Orlistat har vært vist å gi et vekttap på 3,1 kg (utover diett) etter 2 år, men den hittil publiserte forskningen på dette er svak.

Kirurgi

Fedmekirurgi gir et betydelig større vekttap etter 2 år enn andre metoder, men har også betydelige bivirkninger. Kirurgi anbefales for voksne med en BMI på 50 eller høyere.

Fortsatt mye usikkerhet

Til tross for mange publiserte studier og metaanalyser, er det vanskelig å trekke konklusjoner om hva som virker best for å opprettholde vekttap. Resultatene er ofte motstridende, studiene er metodisk svake, og det er vanskelig å sette forskningen ut i praksis. Disse faktorene kan allikevel sies å hjelpe:

  • Regelmessig støtte/oppfølging
  • Atferdsteknikker som målsetting, forebygging av vektøkning, veiing, kostholdsendring og fysisk aktivitet;
  • Økt fysisk aktivitetsnivå kombinert med en moderat kaloriredusert diett
  • Fettredusert, proteinrik diett
  • Lavkaloridiett (kaloriunderskudd på 600 kcal)
  • Orlistat (Xenical) på kort sikt
  • Kirurgi for enkelte pasienter

Forfatterne konkluderer med at fedme er en kronisk tilstand, og krever derfor varige atferdsendringer tilpasset den enkeltes livsstil, motivasjon og preferanser.

Simpson, Sharon A., et al. What is the most effective way to maintain weight loss in adults? BMJ 2011; 343:d8042

♦♦♦♦♦♦♦♦

PS! New York Times har en lang artikkel fra 28. desember om biologiske årsaker til hvorfor det er så vanskelig å vedlikeholde vekta etter vektnedgang.

For years, the advice to the overweight and obese has been that we simply need to eat less and exercise more. While there is truth to this guidance, it fails to take into account that the human body continues to fight against weight loss long after dieting has stopped. This translates into a sobering reality: once we become fat, most of us, despite our best efforts, will probably stay fat.

Les hele artikkelen her: The Fat Trap

Forfatter: Erik Arnesen

Public health nutritionist living in Oslo

3 thoughts on “Varig vekttap – hva virker best?”

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s