Harsk fiskeolje – hvor farlig er det?

«Fiskeolje kan skade cellene» skriver ABC Nyheter og Teknisk Ukeblad på sine nettsider 23. januar. Dette viser seg å dreie seg om hva nyere forskning kan vise oss. Eller ikke…

Hva resultatene konkret vil fortelle oss, kan ikke Nofima-forsker Gjermund Vogt avsløre, men han bekrefter at den kan være med på å avdekke oksiderte fiskeoljers egenskaper.

– Per i dag vet vi ikke nok om de skadelige effektene harsknet fett har på kroppen. Men vi ser at slikt fett påvirker cellens antioksidantforsvar, sier Gjermund Vogt til Teknisk Ukeblad.

Som jeg skrev her i oktober, har Vitenskapskomiteen for mattrygghet gått gjennom forskningen på potensielle helseeffekter av harsk fiskeolje.

Kort bakgrunnsfakta: Fiskeolje blir lett utsatt for oksidasjon («harskning»), dvs. at dobbeltbindingene i de umettede fettsyrene reagerer med oksygen. I denne prosessen dannes harskningsstoffer (se gjerne artikkelen Are the health benefits of fish oils limited by products of oxidation? for en oversikt).

Vogt sier videre i nevnte artikkel:

– Forskere og myndigheter vet for lite om hva oksydert fett gjør med kroppen, og vi vet foreløpig for lite om hvordan vi skal måle eventuelle skadevirkninger.

Men nå har en studie av effektene av oksidert fiskeolje blitt publisert i British Journal of Nutrition: «Oxidised fish oil does not influence established markers of oxidative stress in healthy human subjects: a randomised controlled trial«. Denne studien nevnte jeg kort også i november. Jeg vet ikke hvorfor denne ikke ble nevnt i ovennevnte artikkel. Gjermund Vogt var nemlig en av de ansvarlige for denne studien, som var et samarbeid mellom Høgskolen i Akershus (nå HiOA), Nofima Mat, Universitetet i Oslo, Lipidklinikken ved Rikshospitalet og Tine (som bidro med fiskeolje).

The aim of the present study was to investigate the effect of intake of oxidised fish oil on a variety of markers of oxidative stress, lipid peroxidation and inflammation, and the level of plasma n-3 FA in healthy subjects in a 7-week randomised controlled study.

Dette var en dobbelt-blind, randomisert studie med 54 deltakere. Deltakerne var friske studenter og ansatte ved Høgskolen i Akershus. I 7 uker skulle de innta kapsler med enten 8 gram fiskeolje, 8 gram oksidert (harsk) fiskeolje eller 8 gram solsikkeolje («placebo»), og samtidig unngå fisk eller andre kilder til fiskeolje. 

At baseline, subjects were randomly assigned and stratified by sex into one of three intervention groups receiving sixteen capsules per d containing 8 g/d of fish oil (FO; n 19; 1·6 g/d EPA/DHA); 8 g/d of oxidised fish oil (oxFO; n 19; 1·6 g/d EPA/DHA); or 8 g/d of high-oleic sunflower oil (HOSO; n 20) for 7 weeks. The subjects were instructed to take the capsules with food (minimum two meals), and to store the capsule
containers at 48C during the study period. In the 4
weeks leading up to the baseline visit and during the intervention period, the subjects were not allowed to consume fish, fish products, marine n-3-enriched food or dietary supplements.
The subjects received instructions on which food
items to avoid and how to read the food labelling. At each visit, they were reminded by a clinical nutritionist to avoid marine n-3 FA products and to keep their weight stable.
Fasting body weight was registered at all visits.

Den oksiderte fiskeoljen hadde en total oksidasjonsverdi (TOTOX) på 45 meq/kg (milliekvivalenter pr kg) og en peroksidasjonsverdi (PV) på 18. Til sammenlikning hadde den «vanlige» fiskeoljen og solsikkeoljen en TOTOX-verdi på 11 meq/kg (10 og 25 mEq/kg er blitt forslått som øvre grenser for hhv. PV og TOTOX).

De tre første ukene fikk deltakerne utdelt all mat (middager og desserter var produsert av Fjordland!) iht. de enkeltes energibehov. De neste fire ukene fikk deltakerne gå tilbake til sitt vanlige kosthold, men måtte fortsatt unngå å spise mat eller kosttilskudd med fiskeolje.

Underveis ble det målt ulike oksidasjonsprodukter og biomarkører for oksidativt stress hos deltakerne, deriblant såkalte F2-isoprostanersom dannes hovedsakelig av peroksidasjon av arakidonsyre (en omega-6-fettsyre). Dette er en markør på lipidperoksidasjon, og dessuten det mest pålitelige målet på oksidativt stress.   Andre markører som ble målt var bl.a. C-reaktivt protein (CRP), et mål på oksidativt stress og inflammasjon, og 4-Hydroxy-2-hexenal (4-HHE) og 4-hydoxy-2-nonenal (4-HNE) – sekundære oksidasjonsprodukter fra hhv. omega-3 og omega-6-fettsyrer. Disse er også markører for lipidperoksidasjon, men før denne studien var det usikkert om disse påvirkes av omega-3-inntak.

I denne studien fant de ingen sammenheng mellom inntak av oksidert fiskeolje og endringer i de ovennevnte markørene, eller i kroppens antioksidantforsvar (antioksidanter nøytraliserer frie radikaler, som fører til oksidativ skade):

Changes in plasma 4-HHE and 4-HNE were not significantly different between the randomisation groups after 3 or 7 weeks of intervention …

The baseline level of 8-iso-PGF2a per mg creatinine was not significantly different between the groups, and no significant change within or between the different groups was observed during the intervention period

For each of the antioxidant defence markers measured in the present study, we found no significant differences across the randomisation groups at
baseline or within and between the groups after 3 (data not shown) or 7 weeks of intervention Median baseline serum level of high sensitive C-reactive protein was 0·7 (0·3–1·7) mg/l (n 51), and no significant difference between the groups was observed. No significant changes within or between the randomisation groups were observed after 3 (data not shown) or 7 weeks of intervention In the present study, we have shown that a daily intake of 8 g of oxidised n-3 fish oil (PV 18 mEq/kg oil) did not influence a variety of in vivo markers of oxidative stress, lipid peroxidation and inflammation in healthy subjects after 3 or 7 weeks of intervention. The present results do not support the hypothesis that a regular intake of oxidised marine n-3 oil has unfavourable health effects in healthy subjects.

Studien fant altså ingen tegn på at dette kortvarige, men store inntaket av fiskeolje med dårlig kvalitet hadde noen helsemessig ugunstige helseeffekter. Men forfatterne bemerker at deltakerne i studien var unge (gjennomsnittlig 27 år) og friske, så resultatene kan ikke uten videre generaliseres. Dessuten varte studien for kort tid til at man kan dra sterke konklusjoner.

The relatively short duration of the present study does not allow us to conclude
that a long-term intake of oxidised n-3 supplements does not have unfavourable health effects. Whether these results are applicable for other marine oils remains uncertain and to what degree the present results are valid in subjects with
elevated levels of inflammation and/or oxidative stress needs
to be further investigated in larger studies before firm conclusions can be drawn.

Som med alle kosttilskudd, bør man uansett være forsiktig med å ta mye fiskeolje, særlig hvis man tar medisiner utenom (omega-3 er f.eks. blodfortynnende). Og husk at tran inneholder mye vitamin A, derfor bør du ikke ta andre kosttilskudd som inneholder dette.

Du trenger selvsagt ikke spise piller eller kapsler for å få i deg fiskeolje! To store spiseskjeer makrell i tomat (ca 50 gram) til brødskivene gir deg f.eks. over 2 gram omega-3-fettsyrer (hvorav 1,4 gram EPA + DHA) og 2 µg vitamin D, mens to biter sursild (ca 20 gram) gir nesten 2 gram EPA + DHA og 1,4 µg vitamin D. Til sammenlikning inneholder to kapsler Möller’s Dobbel Omega-3 0,5 gram EPA + DHA (Det anbefales å få i seg omega-3 tilsvarende 0,5-1 prosent av energiinntaket hver dag, dvs. ca 1-2 gram per dag.)

(Takk til Sverre Pettersen for tips)

Forfatter: Erik Arnesen

Public health nutritionist living in Oslo

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s