Vitaminer «styrker» ikke immunforsvaret

Ifølge Folkehelseinstituttet ble 2,7 % av dem som gikk til lege i uke 9 diagnostisert med ”influensaliknende sykdom”, og influensatilfellene ligger nå på «et forholdsvis høyt nivå». På denne tiden av året er det derfor mange som ønsker å «styrke immunforsvaret», ved hjelp av kostholdet og/eller kosttilskudd.

Mangel på næringsstoffer gjør en helt klart mer utsatt for infeksjoner, men blir immunforsvaret til friske og velernærte enda bedre hvis man tar vitaminstilskudd? Eller hjelper det kanskje å spise og drikke vitaminberikede produkter som f.eks. vitamin-vann (som visstnok skal «gi immunforsvaret støtte«)?

Store observasjonsstudier av tusenvis av mennesker har ikke funnet noen sammenheng mellom inntak av vitaminer eller mineraler og sjansen for å få lungebetennelse blant hverken kvinner eller menn. I en placebo-kontrollert studie med friske voksne, hadde de som tok vitamin E-, C-, betakaroten- og sinktilskudd etter 6 uker sterkere «forsinkede hypersensitivitetsreaksjoner» etter at stoffer ble prikket inn i huden. Men dét betyr ikke nødvendigvis at man er bedre beskyttet mot smitte, og ingen av de mange andre målene på immunforsvaret ble påvirket.

Jeg kom i går over en studie fra 2011, som så på om tilskudd av vitaminer og mineraler kunne «styrke» immunforsvaret blant friske barn. Studien er publisert i det åpne tidsskriftet Nutrition Journal

Forskerne ba 65 friske (amerikanske) barn mellom 7 og 13 år om å spise 2-3 porsjoner med frokostblanding tilsatt enten små, middels eller store mengder næringsstoffer i to måneder (om vinteren). Den lite berikede frokostblandingen var tilsatt kun små mengder vitamin C, kalisum og jern. De middels eller høyt berikede hadde mer vitamin A og C, fem B-vitaminer og folsyre, samt jern, sink og kalsium. Den mest berikede hadde dessuten tilsatt vitamin E. 100 gram av den mest berikede frokostblandingen ga omtrent 50 prosent av det anbefalte dagsinntaket av de ulike næringsstoffene. Barna skulle unngå alle andre former for kosttilskudd mens studien pågikk, men ellers spise som normalt.

Etter to måneder hadde ikke vitamin- og mineralberikede frokostblandingene noe å si for forekomsten eller varigheten av forkjølelse, influensa, eller andre mål på immunforsvaret (deriblant aktiviteten til de hvite blodcellene og respons på antistoffer).

Unødvendig for friske med et vanlig kosthold

Vitamintilskudd er viktig for immunforsvaret blant underernærte barn, eldre, syke og pasienter med fysiske traumer. Vitamin A er f.eks. viktig for hvordan slimhinnene fungerer, mens vitamin C spiller en viktig rolle for hvordan hvite blodlegemmer fortærer smittestoffer (fagocytose).

Men for friske, slik som barna i denne studien, gir det altså ingen ytterligere gevinst:

… supplemental micronutrients are efficacious among those suffering from syndromes related to immune dysfunction but unlikely to augment immune function or decrease infection risk among well nourished and healthy individuals.

Tvert imot – store doser av enkelte vitaminer og mineraler (f.eks. vitamin E og sink) kan faktisk svekke immunforsvaret!

Å spise frokostblandinger tilsatt vitaminer og antioksidanter (noe som ikke finnes i Norge), vil altså ikke gi hverken bedre immunforsvar eller mindre forkjølelse, slik Kellogg’s påsto med et av sine merker i 2009:

Hva med C-vitamin?

Siden jeg er først er innom forkjølelse, kan jeg vel ikke unngå å nevne det kjente kjerringrådet om å ta store mengder C-vitamin. Linus Pauling, som på 70-tallet anbefalte megadoser med vitamin C mot forkjølelse (og nesten alle andre sykdommer!), fikk intet mindre enn to Nobel-priser i løpet av sitt liv. Ingen av disse hadde riktignok noe med C-vitaminer, men Nobelprisvinnere er jo verdt å høre på. Eller?

Pauling gjorde selv faktisk ingen studier av dette, men tyngden av de studiene som er publisert viser at store doser vitamin C kan redusere symptomene på forkjølelse til en viss grad, men det forebygger ikke forkjølelse som sådan. En metaanalyse utført av det uavhengige Cochrane-instituttet, så på 29 kliniske studier av vitamin C på over 11000 deltakere. Bortsett fra skiløpere, soldater og maratonløpere, hadde de som tok opptil 2000 milligram per dag (anbefalt daglig inntak er 75 mg), like stor sjanse for å få forkjølelse som de som fikk placebo. Varigheten av forkjølelsen var riktignok noe kortere blant de som tok vitamin C, men bare 8 prosent (ca 1/2 dag) kortere…

Så nei, C-vitaminer er heller ingen forsikring mot forkjølelse. Og sørg uansett for å få i deg «5 om dagen» før du vurderer å ta C-vitamintilskudd. Så lite som ett glass appelsinjus (2 dl), én liten kiwi (ca 65 g), to-tre buketter kokt brokkoli (ca 100 gram), fire ringer paprika (ca 30 gram) og fem cherrytomater (ca 50 gram) gir til sammen 200 mg vitamin  C, altså over dobbelt så mye som anbefalt inntak.

Brokkoli er fortsatt sunt, men dessverre ingen garanti mot forkjølelse!

Forfatter: Erik Arnesen

Public health nutritionist living in Oslo

3 thoughts on “Vitaminer «styrker» ikke immunforsvaret”

  1. Tenkte bare jeg skulle gi deg en liten heads up på at fra facebookgruppen «I Lyskilden» har plukket opp denne bloggposten. De er naturligvis indignerte, og skuffet over at du ikke har nevnt vitamin D. Av en eller annen grunn har vitamin D blitt det nye vidundermiddelet i alternative kretser. Det skal visst kunne kurere og forebygge det meste. Linus Pauling og vitamin C er tydeligvis ikke så interessant lengre.

    1. Hehe, tror de fleste medlemmene av den gruppa har bestemt seg ganske hårdnakket på forhånd hvordan det ligger an, så jeg forventer ingen form for anerkjennelse derfra… Men bevisbyrden ligger ikke hos meg.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s