Er brød fetende?

Nesten en av tre nordmenn sier de spiser mindre brødmat nå enn før, og nesten 70 prosent av disse gjør det pga. sunnhet og slanking (Opplysningskontoret for brød og korn, 2011). Ifølge mange motedietter og slankeguruer, bør man unngå brød fullstendig om man vil unngå å gå opp i vekt (men deres spesialbrød er selvsagt tillatt!). Det høres ut som en krevende og dyster instruks, men nå ser det ut til at det finnes gode nyheter for oss brødspisere. En ny gjennomgang av forskningen på brødinntak og vekt, fant nemlig ikke belegg for at brød i seg selv bidrar til vektøkning. Et kostholdsmønster som inneholder grovt brød/fullkornsbrød ser til og med ut til å forebygge vektøkning.

Studien tok for seg 38 studier med svært varierende varighet (fra 8 uker til 11 år) og antall deltakere (fra 16 til 74.000). I noen studier var det en sammenheng mellom vektøkning og inntak av fine brødvarer, men ikke av fullkornsbrød. Noen studier viste tvert imot en forebyggende effekt av fullkornsbrød, andre fant ingen forskjell på fint brød og fullkorn.

Randomiserte, kontrollerte studier anses som den beste typen «bevis» for årsak og effekt i ernæringsforskningen. Den største og mest relevante av disse studiene varte fra 1973 til 1982, og besto av 12.866 overvektige menn. Mennene med høyt kolesterol ble enten satt på en fettfattig diett eller bedt om å fortsette sitt vanlige kosthold. I denne studien var en større andel av kaloriinntaket fra brød forbundet med et større vekttap.

I en annen intervensjon førte en høykarbodiett (med minst 6 porsjoner brød- og kornvarer pr dag) til et lavere vekttap enn en Atkins- eller høyptroteindiett. Denne studien varte i bare 8 uker, og hadde bare 96 deltakere som alle var overvektige kvinner med insulinresistens.

The greater proportion of studies in this review indicated that the groups of food items, dietary patterns, or dietary models that included bread did not adversely affect ponderal status, and that those that included wholegrain bread even provided benefit.

Det finnes fortsatt for få gode kontrollerte studier til å si sikkert hvorvidt brød bør inngå i kostholdet ved vektreduksjon, men det finnes samtidig lite som tyder på at det er ugunstig. Brød kan imidlertid være kaloririkt, så det er selvsagt fullt mulig å legge på seg av det! Men med et kaloribalansert kosthold kan man altså spise brød – fortrinnsvis fullkornbrød – med god samvittighet.

Bautista-Castaño, I. & Serra-Majem, L (2012). Relationship between bread consumption, body weight, and abdominal fat distribution: evidence from epidemiological studies. Nutrition Reviews; 70 (4), s. 218-233.

Forfatter: Erik Arnesen

Public health nutritionist living in Oslo

1 thought on “Er brød fetende?”

  1. Det er flere grunner til å redusere korninntaket enn vekthensyn. For eksempel er det mange som ikke tåler gluten så godt, enten de lider av cøliaki eller ikkecøliakisk glutenintoleranse. Pål Jåbekk presenterer en del argumenter i denne artikkelen: http://fitnessbloggen.no/god-helse-korn/
    Selv om den representerer et ytterpunkt, så er det flere argumenter der som er verdt å ta med i betraktningen når man velger kosthold.

    Den studien du linker til kan vel ikke regnes som noe bevis for årsakssammenheng, siden det er en multiintervensjonsstudie der deltakerne har blitt bedt om å følge et visst kosthold. Selv om man rent definisjonsmessig kan kalle det en intervensjonsstudie, så bør den likevel leses som en observasjonsstudie, siden det er observasjonsdata som er presentert i artikkelen.

    En nyere metaanalyse om sammenhengen mellom matvarer og vektendring viser forøvrig noe av det samme, at fint mel er assosiert med vektøkning mens fullkorn er assosiert med vektnedgang.
    http://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa1014296

    Jeg tror likevel dette har en klar confounder i den totale livsstilen. De som velger fullkorn har en generelt sunnere livsstil enn de som velger fint mel. Både når det gjelder trening, røyking, sukkerinntak og alkoholinntak. Det er ikke sikkert at det å velge fullkorn foran fint mel er årsaken her, selv om assosiasjonen er klar.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s