Slankende sjokolade? Hva studien egentlig viser…

VG, 28.03.12


I disse påskeegg-tider er det nok mange som gleder seg over den siste ukens medieoppslag om sjokolade. Forskning.no gjenfortalte f.eks. pressemeldingen ukritisk med bl.a. følgende:

Ny forskning antyder at folk som ofte spiser sjokolade er tynnere enn de som sjelden tyr til slike godsaker.

(…) Folk som ofte spiser sjokolade er ikke tjukkere enn mennes

ker som sjelden synker tenna i en søtsak med kakao. De ser tvert imot ut til å være tynnere, til tross for at de eter flere kalorier.

(…) Utover sjokoladespisinga kunne forskerne ikke finne noe annet som kunne forklare tendensen. Sjokoladeeterne verken trente mer eller spiste færre kalorier. Tvert imot konsumerte de i gjennomsnitt flere kalorier enn de avholdne.

Jeg leste den omtalte forskningsartikkelen før pressemeldingen og medieoppslagene, men man skulle nesten tro at medias slutninger kom fra en helt annen studie. Kort fortalt er det ingenting ved denne studien som rettferdiggjør påstander som «[folk som ofte spiser sjokolade] ser tvert imot ut til å være tynnere, til tross for at de eter flere kalorier.» eller at «studien mer enn bekrefter deres hypotese om at sjokolade kan være «kalorinøytral»». Som jeg vil forklare nedenfor, finnes det flere mulige forklaringer på funnene, men de har ikke nødvendigvis noe med sjokolade å gjøre.

Den nye helsekosthylla?

Selve studien er i seg selv legitim nok, men konklusjonen om at sjokolade er slankende følger ikke ut ifra dataene.

Sjokoladeinntaket til 1018 menn og kvinner ble fastsatt ved hjelp av spørsmålet «Hvor mange ganger i uken spiser du sjokolade?». Hvor mye sjokolade, eller hva slags sjokolade de spiste, ble derimot ikke undersøkt. Deltakerne ble i tillegg bedt om å fylle ut et spørreskjema om øvrige spisevaner, og ut ifra dette ble inntaket av kalorier og næringsstoffer beregnet. De ble også spurt hvor mye fysisk aktivitet de hadde per uke.

Deltakerne oppga at de spiste sjokolade i gjennomsnitt 2 ganger per uke. Et hyppigere sjokoladeinntak var forbundet med høyere kaloriinntak og høyere inntak av mettet fett, noe som i sin tur var forbundet med høyere BMI. Sjokoladeinntaket isolert sett var imidlertid forbundet med lavere BMI, uavhengig av totalt kaloriinntak, frukt- og grøntinntak, mettet fett-inntak og fysisk aktivitet (alt var som sagt selvrapportert).

Man må ikke være ekspert innen epidemiologi eller logikk for å innse at denne undersøkelsen ikke kan slå fast om sjokolade er slankende eller ikke. Studien var en såkalt tverrsnittstudie, som gir et «øyeblikksbilde» av sammenhenger i en befolkning eller gruppe på ett spesifikt tidspunkt. Tverrsnittstudier kan være med på å danne hypoteser, men kan i seg selv aldri fastslå sanne årsaksforhold. Det kan være at andre livsstilsfaktorer som er forbundet med sjokoladespising var den virkelige årsaken til den lave BMI-en. Det kan også tenkes at de med lavere BMI spiste mer sjokolade nettopp fordi de ikke bekymret seg over vekta, mens de overvektige spiste lite sjokolade fordi de var mer opptatt av hva de spiste. Siden studien ikke fulgte deltakerne over tid, vet vi ikke om de som ofte spiste sjokolade også vil ha lavere BMI i fremtiden…

Kalorinøytral sjokolade?

I originalartikkelen og i pressemeldingen antyder imidlertid forskerne at sjokolade kan ha en positiv effekt på vekta, og at funnene

accord with other findings suggesting that diet composition, as well as calorie number, may influence BMI.

Hvilke «andre funn» av at gir de ingen referanser til, og som Yoni Freedhoff skriver i bloggen Weighty Matters skriver, virker det som denne påstanden om at det finnes «magisk» kalorinøytrale matvarer er noe forskerne selv har hentet ut av løse lufta.

Jeg kan ikke motbevise at det finnes en eller annen komponent i sjokolade som beskytter mot vektøkning (ved f.eks. å øke forbrenningen). Men før man prøver å forklare et fenomen, må man først fastslå at fenomenet faktisk er reellt. Studien påstår at de som ofte spiste sjokolade også inntok flere kalorier. Betyr det at kaloriinntaket ikke teller? Dét kommer an på om vi kan stole på det selvrapporterte kaloriinntaket eller ikke…

Garbage in, garbage out…

Forskning viser konsekvent at folk feilvurderer sitt eget mat- og kaloriinntak ettertrykkelig – i en tidligere studie med samme spørreskjema som i denne, ble kaloriinntaket underrapportert med opptil 80 prosent!  I en annen, dansk studie fant de at hele 85 prosent av deltakerne underrapporterte kaloriinntaket. Graden av underrapportering øker dessuten ofte med økende BMI. Blant overvektige har det vært vist at energiinntaket underrapporteres med nesten 50 prosent . Underrapporteringen skjer ikke bare bevisst, selv om alle har en tendens til å svare det vi anser som sosialt ønskelig. I tillegg spiller hukommelse og kjennskap til porsjonsstørrelser en viktig rolle. Noen klarer ikke engang å huske hva de spiste til middag dagen før, og da kan man heller ikke forvente at alle husker nøyaktig hvor mange biter sjokolade de har spist i løpet av uken!

Et eksempel på spørreskjemaet som ble brukt denne studien ligger her. Prøv å fylle det ut selv, så ser du hvor vanskelig det kan være. Hvor ofte spiser du f.eks. hvitløk, og hvor mange håndfuller chips spiser du per uke?

For å undersøke om sjokolade faktisk fører til lavere vekt, må man gjøre kontrollerte forsøk hvor to grupper får tildelt nøyaktig like mange kalorier, men kun den ene gruppen får spise sjokolade. Det finnes allerede noen slike studier, og i en nyere metaanalyse av 11 studier, hadde kakaoprodukter (inkl. sjokolade) ingen effekt på BMI, men disse studiene varte i bare noen få uker.

Spis sjokolade med god samvittighet i påsken, men ikke la studier som denne gi deg falske forhåpninger.

Forfatter: Erik Arnesen

Public health nutritionist living in Oslo

4 thoughts on “Slankende sjokolade? Hva studien egentlig viser…”

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s