Forsmak på nye ernæringsanbefalinger!

I disse dager arrangeres den tiende nordiske ernæringskonferansen på Island. Et av høydepunktene med konferansen er presentasjonen av de nye nordiske ernæringsanbefalingene (siste utgave ble utgitt i 2004), som ble presentert i dag. Denne gir først og fremst anbefalinger om næringsstoffer, og må altså ikke forveksles med de nye kostholdsrådene som Helsedirektoratet ga ut i fjor.

Heldigvis for oss som ikke kunne være på konferansen, ble noen smakebiter også røpet på Norden.org i dag. Der fremheves det at de nye anbefalingene vektlegger kostholdet som helhet, dvs. kostholdsmønster og matvaregrupper, i tillegg til at de gir anbefalinger om spesifikke næringsstoffer. Noe av endringene siden 2004 er et økt anbefalt inntak av vitamin D (opp fra 7,5 til 10 mikrogram hos voksne; fra 10 til 20 mikrogram hos eldre over 75 år), selen (opp fra 40 til 50 mikrogram hos kvinner; fra 50 til 60 mikrogram hos menn), og muligens jod for gravide og ammende.

Det vil ikke bli satt spesifikke anbefalinger for totalt inntak av karbohydrat og fett – det vil derimot bli lagt mer vekt på type fett og karbohydrater. De påpeker imidlertid at det ikke finnes spesifikke fordeler ved et fettinntak som overstiger 30-35 % av energiinntaket, og at et fettinntak under 25 % ikke er å anbefale.

I praksis vil de nye næringsstoffanbefalingene samsvare godt med Helsedirektoratets kostråd:

I praktiken innebär NNR att en kosthållning med ett rikligt intag av fiberrika livsmedel från växtriket (till exempel mörkgröna bladgrönsaker, kål och lök, bönor och ärter, rotfrukter, frukter och bär, nötter, spannmål med fullkorn), med ett frekvent intag av fisk och skaldjur samt vegetabiliska oljor, och i vilken mjölkprodukter med en låg fetthalt främst används och intaget av salt (NaCl) begränsas, är förknippad med en lägre risk för de flesta kostrelaterade kroniska sjukdomar.

Tabellen under er en matvarebasert oppsummering av rådene (hentet fra kapittel 1 av utkastet):

Kostholdsråd, NNR 2012

Anbefalingene er fortsatt under utarbeiding, men vil utgis i løpet av 2012.

Oppdatering: Helsedirektoratets pressemelding er nå publisert her

Forfatter: Erik Arnesen

Public health nutritionist living in Oslo

10 thoughts on “Forsmak på nye ernæringsanbefalinger!”

  1. Jeg synes retningslinjene går i en positiv retning. At man går bort ifra rigide retningslinjer fra protein, karbo og fett angår synes jeg er bra. Ut ifra helsetilstand vil f.eks en aktiv person trenge mer karbo enn en sedat person som lett legger på seg og kanskje heller bør øke proteininntaket for å oppnå større metthetsfølelse. For diabetes 1 og 2 oppnår de aller fleste langt bedre blodsukkerkontroll ved å redusere kraftig på karbo og øke fett\protein istedet, enkelte med DB2 kan til og med være «friske» så lenge de følger en slik diett og gjerne være i fysisk aktivitet i tillegg (som jeg mener er sterkt undervurdert ift DB2.) Har fulgt pasienter med DB2 som har blitt friske med en slik diett og regelmessig fysisk aktivitet så lenge de følger opplegget. Individuelle tilpasninger er veien å gå synes jeg🙂 One shoe dosn`t fit all.

    1. Det er sant, men disse anbefalingene er ment for friske personer, og blir nødt til å være generelle.
      Diabetikere er jo også en heterogen gruppe, og trenger enda mer skreddersydde råd.

      Anbefalingene om mikronæringsstoffer (vitaminer, mineraler og sporstoffer) blir imidlertid satt til å dekke behovet til minst 97 prosent av befolkningen. Om man har et inntak som er lavere enn anbefalingene for et næringsstoff, betyr det altså nødvendigvis ikke at man lider av mangel på det.

  2. Ja, forstår det, men samtidig når vi vet at over en halv million har diabetes eller metabolsk syndrom og mange er uvitende blir på en måte rådene gjeldende for dem og?

    Godt poeng ift mikronæringsstoffene, er vell lettere å sette referanseverdier der siden man har massiv dokumentasjon på hva som er normale nivåer.

    1. Enig i det, det er jo ikke meningen at anbefalingene skal være helt irrelevante for diabetikere o.a. heller. De rådene i tabellen jeg la ut i innlegget bør jo kunne følges av de fleste (selv om ordene «øk» og «reduser» er veldig vage).

      Men mye kan endre seg når forslaget skal ut på høring…

  3. Det smått utrolige med dette utkastet er at man faktisk har fjernet rødt kjøtt, og det er en modig beslutning. Det vil møte mye motstand vil jeg tro.

    1. La meg spesifisere.

      Norden.org oppsumerer kostholdrådet i følgende setning; «In practice, NNR means that diets with plenty of fibre-rich plant foods (e.g. dark green leafy vegetables, cabbages and onions, beans and peas, root vegetables, fruits and berries, nuts, wholegrain cereals); with frequent consumption of fish and seafood and vegetable oils, and in which low fat dairy products preferably are used and salt (NaCl) intake is limited, are associated with lower risk of most diet-related chronic diseases.»

      Rødt kjøtt er altså utelukket som substans i et sunt kosthold og fokuset er heldigvis lagt over på at man skal spise hovedsaklig vegetabilsk.

  4. Hei Erik! Ser du kom meg i forkjøpet ift NNR😉 Jeg beklager at jeg ikke oppdaterte deg før – men ble mye å henge fingrene i etter konferansen. Mye materiale å komme seg gjennom.

    Men jeg er også overrasket over de nye anbefalingene! Likevel syns jeg det er veldig positivt at de har begynt å fokusere mer på kostholdet som en helhet. På en annen side savnet jeg mer konkrete tall / anbefalinger siden jeg føler en åpen prosess rundt disse spørsmålene vil vare inn i evigheten… Særlig siden disse anbefalingene nå foksuerer mer på, fks, type fett – hva kommer til å skje med med alle meieriproduktene? Skal vi bare drikke ekstra lett melk siden den har minst innhold av mettet fett?

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s