Bidrar øl til ølmage?

Hvis du, som jeg, liker juleøl (og øl generelt) er du kanskje opptatt av hva det egentlig kan gjøre med vekta og magefettet. En ny oversikt Nutrition Reviews av forskningen på øl og vekt, fant ingen klare bevis på en sammenheng mellom øldrikking og vekt eller kroppsfett. Men øl inneholder kalorier, metter relativt lite, og det finnes teoretiske muligheter for at øl og andre alkoholholdige drikker er ekstra ille for magefettet.

Forskere fra Danmark og Nederland gjorde en systematisk gjennomgang og metaanalyse av epidemiologiske og eksperimentelle undersøkelser av ølets effekter på vekt, BMI, livvidde, midje-hofte-ratio, kroppsfett og fettdistribusjon.

De fant 35 epidemilogiske observasjonsstudier og 12 kliniske studier. Av observasjonsstudiene var 10 prospektive kohortstudier (hvor en stor gruppe følges over lengre tid) og 25 tverrsnittsstudier (man undersøker en befolkning eller gruppe på ett tidspunkt). Disse studiene fant både en motsatt sammenheng og ingen sammenheng mellom øl og fedme hos kvinner, mens det for menn ble funnet både økt sannsynlighet for fedme eller ingen sammenheng. Disse studiene viste ingen tydelig dose-responssammenheng, men en mulig økt grad av bukfedme hos menn ved et inntak av mer enn 4 liter øl per uke.

I land hvor det ofte drikkes mye øl (Tyskland, England og USA) ble det funnet en sammenheng mellom øldrikking og økt livvidde eller midje-hofte-ratio, men det så ikke ut til å være noen effekt av et inntak på inntil 1/2 liter per dag.

Observasjonsstudier har imidlertid flere potensielle feilkilder som kan forkludre resultatene, bl.a. fordi de baserer seg på selvrapportert inntak av øl. Øldrikking er dessuten forbundet med andre livsstilsfaktorer, så det er vanskelig å finne den isolerte effekten av øl. De som drikker mye øl har f.eks. ofte et høyere kaloriinntak og spiser mindre frukt og grønt, spiser mer ferdigmat, drikker mer brus, røyker mer osv. Alt dette kan også ha effekter på vekt og magefett.

I de 12 eksperimentelle studiene ble øl enten sammenliknet med alkoholfritt øl eller med vann eller annen alkoholfri drikke. Studiene som så på øl vs. alkoholfri drikke viste ingen signifikant vektøkning hos de som drakk øl sammenliknet med kontrollgruppene. Én studie fant mer kroppsfett blant deltakerne som drakk 1 liter øl (4 % alkohol) i 30 dager (ca 1/2 kilo mer), men økningen var ikke statistisk signifikant forskjellig fra de som bare drakk vann. Når alkoholholdig øl ble sammenlignet med lettøl eller alkoholfri øl, ga alkoholholdig øl en vektøkning på i snitt 0,7 kg. De eksperimentelle studiene var imidlertid av relativt lav kvalitet, f.eks var mange av studiene ikke blindet, og flere ga lite informasjon om deltakernes totale kaloriinntak og energiforbruk. Alle unntatt en studie var kun av menn.

Hvordan øl kan være fetende Øl1

Selv om det altså var uklart hvorvidt øl har en uavhengig effekt på vekt og fedme, diskuteres det i artikkelen noen hypotetiske mekanismer for hvordan øl kan være fetende. Den mest åpenbare er kaloriinnhold – øl har ikke mer kalorier per 100 gram enn annen alkoholholdig drikke, men man drikker gjerne i mye større mengder enn f.eks. vin. Én flaske øl inneholder omtrent like mange kalorier som glass vin. Ved et høyt, kronisk alkoholinntak forbrennes alkoholen – og dermed kaloriene – mindre effektivt, men dette varierer fra person til person. Kroppen vil også prioritere å forbrenne alkoholen, slik at fettforbrenningen vil bli redusert midlertidig under alkoholinntak.

Øl er en flytende kilde til energi, og metter derfor kanskje ikke like mye som fast føde. Alkohol ser ut til å være lite effektivt til å stimulere metthetssignaler, slik at alkoholinntak før eller under et måltid kan gjøre at man spiser mer.

Hvordan øl kan føre til mer magefett er uklart, men økt kortisolutskillelse og hemming av fettforbrenningen kan sammen bidra til fettlagring rundt magen. Men det finnes altså ikke tilstrekkelig forskning for å si noe om hvorvidt et moderat ølforbruk er knyttet til mer magefett.

Forfatter: Erik Arnesen

Public health nutritionist living in Oslo

4 thoughts on “Bidrar øl til ølmage?”

  1. En ting er i alle fall sikkert om ølmage, eller øl-vom: Øl er ikke eneste årsak til vom! Selv anser jeg øl for å være sløsing med god malt, slikt drikker ikke jeg! Dog er jeg i besittelse av en ikke ubetydelig vom! I mitt tilfelle vil det nok være mer grunn for å mistenke cola som årsak.

    Kjell Ingvaldsen
    coca-coliker!

  2. Den daglige halvliteren er med andre ord gull verdt?🙂 Til det litt mer seriøse, vet du noe ift hvor fettet lagres ved evt kalorioverskudd fra øl pga den mulige hormoneffekten som noen studier viser? Er det noe hold i den påstanden om at øl inneholder kvinnehormoner?🙂

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s