C-vitaminer forebygger fortsatt ikke forkjølelse

C-vitaminer er blant de hyppigst brukte kosttilskuddene. Selv om de aller fleste får i seg mer enn nok gjennom kostholdet, tar folk ekstra tilskudd av mange ulike grunner. Mange (inklusive min mor!) sverger til C-vitaminer for å forebygge eller kurere forkjølelse, men om dette har noe for seg har lenge vært omdiskutert.

Harri Hemilä og Elizabeth Chalker ved Cochrane-senteret har nå gjort en ny systematisk gjennomgang av 70 år med forskning på vitamin C mot forkjølelse. Den forrige Cochrane-gjennomgangen ble publisert i 2010, men konklusjonen fra den gang er den samme: C-vitamintilskudd gir ikke mindre forkjølelse hos folk flest, men det kan ha en effekt for maratonløpere og andre med et svært høyt og akutt fysisk stressnivå.

24 studier med til sammen mer enn 10 000 «vanlige» mennesker viste ingen effekt av C-vitaminer på forkjølelsesinsidensen (insidens = antall nye tilfeller). Dette gjaldt selv når dosene var på 1 gram per dag eller mer. I studier hvor deltakerne var svært fysisk aktive (maratonløpere, skiløpere og soldater), halverte derimot C-vitamintilskudd insidensen. På den annen side var det ingen effekt for marinesoldater eller konkurransesvømmere. 

Årsaken til at effekten på forkjølesessymptomer ser ut til å være så mye større blant ekstremt fysisk aktive, kan være at det egentlig er symptomer på treningsutløst bronkokonstriksjon som påvirkes, og ikke genuin forkjølelse, som kommer av virusinfeksjon. .

Reduserer varigheten – men er det praktisk relevant?

Selv om det ikke var noen effektiv på antall forkjølelser, viste studier av både barn og voksne at c-vitamintilskudd kunne gi kortere forkjølelsesepisoder – omtrent 14 % kortere hos barn og 7,7 % kortere hos voksne. Dosene i disse studiene var som regel 1 gram eller mer per dag.

Dette var statistisk signifikante effekter, men det betyr ikke nødvendigvis at det har så mye å si i praksis. Gitt at en typisk forkjølelse varer i 7 dager, innebærer en 8 prosent reduksjon ikke mer enn ca. 12 timer. Hvis man må ta 1 gram c-vitamin hver eneste dag for å oppnå dette, er det kanskje ikke verdt det.

Det ser heller ikke ut til å hjelpe å ta tilskudd etter forkjølelsen (eller symptomene) har startet.

I forfatternes egne ord, er dette de praktiske implikasjonene av funnene:

The lack of effect of regularly administered vitamin C on the incidence of the common cold in the general population throws doubt on the usefulness of this practice. In special circumstances, where people are engaged in extreme physical exertion or exposed to significant cold stress, or both, vitamin C supplementation seems to have a beneficial prophylactic effect, but caution should be exercised in generalising this finding.

The regular supplementation trials found that ≥ 0.2 g/day vitamin C reduced common cold duration by 8% in adults and by 14% in children, and 1 to 2 g/day vitamin C reduced common cold duration by 18% in children. The practical relevance of these findings is not clear. In our opinion, this level of benefit does not justify long-term supplementation in its own right. So far, therapeutic supplementation has not been shown to be effective. Nevertheless, given the consistent effect of vitamin C on common cold duration and severity in the regular supplementation studies, and the low cost and safety, it may be worthwhile for common cold patients to test on an individual basis whether therapeutic vitamin C is beneficial for them.

Muligens fare for nyrestein

Forfatterne fant lite bevis for at regelmessig tilskudd var skadelig. En nylig publisert svensk 11-årig kohortstudie fant imidlertid at bruk av C-vitamin – men ikke multivitaminer – var forbundet med en dobling i risko for nyrestein. Dessverre visste ikke forskerne hvilke doser deltakerne tok i denne studien, så det er vanskelig å trekke store konklusjoner ut fra denne studien alene. Men sammenhengen er biologisk plausibel: Askorbinsyre (den fysiologisk aktive formen for vitamin C) blir til en viss grad utskilt i form av oksalat i urinen, noe som kan bidra til nyrestein.

VIsste du forresten at det holder å spise ca. 1/2 paprika, én appelsin eller omtrent 50 gram solbær for å oppnå anbefalt daglig inntak av vitamin C (75 milligram for voksne)? Poteten nevnes ofte som en c-vitaminrik matvare, men den bidrar til bare 8 prosent av c-vitamininntaket i befolkningen.

Oranges-003

Forfatter: Erik Arnesen

Public health nutritionist living in Oslo

5 thoughts on “C-vitaminer forebygger fortsatt ikke forkjølelse”

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s