Energidrikker – mer enn bare koffein?

Omsetningen av energidrikker som Red Bull, Burn og Battery har økt kraftig de siste årene (Dagligvarehandelen, 20.04.2012), og ligger på rundt en halv milliard per år. Nordmenn drikker i gjennomsnitt rundt 2 liter Red Bull hver (VG, 19.03.2012). Mange drikker energidrikker fordi de angivelig har en oppkvikkende effekt, og en liten boks inneholder omtrent like mye koffein som en kopp kaffe.

Foruten koffein inneholder energidrikker bl.a. taurin (en aminosyre), sukker, B-vitaminer, guarana og ginseng. Det finnes nokså god dokumentasjon på at koffein kan være gunstig for utholdenhetstrening og gi «mental energi», men hva med de andre ingrediensene? Flere studier har vist at energidrikker kan ha ergogene (prestasjonsfremmende) eller kognitive effekter sammenliknet med placebo, men det har vært lite undersøkt hvilke ingredienser utover koffein som har størst betydning.

health_energy_drinks

I det siste har det blitt publisert noen studier om de ulike ingrediensene i typiske energidrikker. Ifølge disse ser det ut til at effektene av dem primært skyldes innholdet av koffein og karbohydrater (dvs. sukker).

I artikkelen Do energy drinks contain active components other than caffeine? i Nutrition Reviews går McLellan og Lieberman gjennom 32 studier som har undersøkt effektene av ulike ingredienser i energidrikker, alene og/eller kombinert med koffein.

Taurin: Det finnes lite dokumentasjon på at taurin gir bedre kognitive prestasjoner hos mennesker. Noen studier hevder å vise en effekt, men McLellan og Lieberman påpeker at disse studiene har metodiske svakheter som gjør dem vanskelige å tolke. De konkluderer derfor med at dokumentasjonen for taurin foreløpig er inkonsekvent og av begrenset kvalitet.

Glukose: Tilførsel av sukkerarter inntatt med væske kan gi økt utholdenhet under trening. Sukkerkonsentrasjoner på 6-8 % anses som optimalt, men konsentrasjoner på rundt 11 % (noe som er vanlig i energidrikker) hemmer magesekktømmingen og kan gi mageproblemer. Sukker kan hemme koffeinets ergogene effekter under trening, men kombinasjonen sukker og koffein kan samtidig være gunstig for å fylle opp glykogenlagrene etter langvarig, intens trening. Alt i alt mener McLellan og Lieberman igjen at det finnes inkonsekvente og begrensede belegg for at glukose i energidrikker har noen effekter uavhengig av koffein på fysisk og kognitiv prestasjon.

Vitaminer: Tilskudd av B-vitaminer er unødvendig for folk med et balansert kosthold (med unntak av folsyre for gravide og eldre). Det finnes ingen studier som viser at ekstra vitaminer i energidrikke har uavhengige effekter på fysisk eller kognitiv funksjon.

Guarana: Ekstrakter fra frukten guarana inneholder mellom 2-15 prosent koffein. Studier på mus og rotter har funnet at store doser guarana gir økte fysiske prestasjoner. Noen studier med mennesker har ikke vist noen effekt på kognitiv funksjon av guaranatilskudd, men én studie fant at tilskudd med guarana tilsvarende 40 milligram koffein ga bedre kognitive prestasjoner 60 minutter etter inntak. Evidensgrunnlaget for kognitive effekter er svakt, og det finnes ingen dokumentasjon på at guarana gir økte fysiske prestasjoner.

McLellan og Lieberman fant ingen relevante studier av glukuronolakton eller yerba maté. De fant heller ingen gode bevis for at ginseng har kognitive eller ergogene effekter på kort eller lang sikt.

Deres konklusjon:

The marketing and sale of these drinks, primarily to adolescents and young adults, represent a multibillion dollar industry globally, yet claims of their ability to increase energy appear to be unsubstantiated for the majority of their ingredients.

Kan være gunstig ved trening

International Society of Sports Nutrition publiserte tidligere i år en kritisk gjennomgang av forskningen på energidrikker og trening. De erkjenner at flere studier tyder på at koffeinholdige energidrikker inntatt 10-40 minutter før trening gir bedre utholdenhet ved sykling og løping, og at de kan gi økt konsentrasjon og våkenhet. De påpeker imidlertid at slike effekter sannsynligvis kan tilskrives koffein- og karbohydratinnholdet, og ikke andre ingredienser som f.eks. B-vitaminer og taurin.

Brusboks

Lite dokumentasjon på taurin

De fleste energidrikkene inneholder aminosyren taurin. Som nevnt over fant McLellan og Lieberman ingen gode bevis for at taurin gjør energidrikker mer effektive. Ironisk nok indikerer noen nyere studier at taurin faktisk kan motvirke de oppkvikkende effektene av koffein. Dette ble vist i en studie fra 2012. Deltakerne i denne studien fikk imidlertid mye høyere doser taurin enn det som vanligvis finnes i energidrikker. 

En nyere studie publisert i tidsskriftet Appetite, tyder på det same. I denne dobbeltblindete, placebokontrollerte studien fikk 19 unge kvinner, som hadde et regelmessig inntak av både koffein og taurin, kapsler med placebo, taurin, koffein eller en kombinasjon av taurin og koffein. Dosene tilsvarte innholdet i 250 ml Red Bull, dvs. 80 milligram koffein og 1000 mg taurin. De skulle så utføre to tester av reaksjonsevnen. Taurin hadde ingen uavhengig effekt i disse testene, mens koffein hadde en moderat effekt i den ene av testene. Når taurin ble inntatt sammen med koffein, var det en tendens til saktere reaksjonsevne, slik at taurin hemmet noen av de positive virkningene av koffein.

Aminosyren taurin (bilde fra chemistry.about.com)
Aminosyren taurin (bilde fra chemistry.about.com)

EFSA vurderte i 2009 hvorvidt taurin kan sies å redusere trøtthet og gi økt utholdenhet under trening. Noen studier viser at energidrikker som inneholder taurin kan gi økt utholdenhet, men det er ikke mulig å si om denne effekten skyldes taurin i seg selv eller andre komponenter i energidrikker. Én studie viste at tilskudd med taurin i 7 dager ga økt utholdenhet og maksimalt oksygenopptak, men denne studien hadde bare 11 deltakere og dosene var svært høye (6 gram per dag, tilsvarende ca. 6 bokser Red Bull).

The Panel concludes that a cause an effect relationship has not been established between the consumption of taurine and the delay in the onset of fatigue or the enhancement of physical performance.

2011 vurderte EFSA flere helsepåstander om taurin, bl.a. at det gir bedre fysisk og mental prestasjonsevne og at det bidrar til «økt vitalitet» og «velvære». Også disse påstandene ble avvist pga. manglende vitenskapelig belegg.

Misvisende bruk av helsepåstander

På redbull.no kan man lese følgende om Red Bull:

Hjelper til å forbedre konsentrasjonen,

Hjelper til å øke årvåkenheten,

Vitamin B-kompleks bidrar til den mentale ytelsen (pantotensyre) og motvirker trøtthet og utmattelse (niacin, pantotensyre, B6, B12).

Disse påstandene kan ikke brukes om energidrikker, ettersom EFSA har fastslått at det finnes for lite dokumentasjon på det. Påstandene om B-vitaminene er tillatte, men EFSA understreker at folk flest allerede har tilstrekkelige inntak av dem.

Forfatter: Erik Arnesen

Public health nutritionist living in Oslo

1 thought on “Energidrikker – mer enn bare koffein?”

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s