Økt forbrenning av krydder?

Min venn Gunnar Tjomlid la i går ut en grundig og kritisk analyse av påstanden om at chili øker forbrenninga og derfor kan bidra til vektnedgang. Alle vet jo at man blir varm og svett av å spise mye chili, men har det egentlig noen relevant effekt? Les bloggen hans!

Uansett – chili er jo bare ett krydder, hva med de andre? Kan andre typer krydder ha gode effekter på forbrenninga eller appetitten? Dette spørsmålet ble undersøkt av en gruppe danske forskere i en studie som ble publisert i British Journal of Nutrition tidligere i år. Fra tidligere er det kjent at noen aktive komponenter i visse typer krydder – f.eks. sort pepper og ingefær – kan stimulere varmeproduksjonen hos rotter og potensielt påvirke det totale energiforbruket og appetitten. De ville derfor teste dette om noe av dette kunne påvises hos mennesker etter inntak av måltider med ingefær, pepperrot, sennep eller sort pepper. Hypotesen var at disse krydderne ville øke termogenesen (varmeproduksjon) etter maten (såkalt diet-induced thermogenesis) og metthetsfølelsen blant deltakerne, samt redusere det totale energiinntaket.

Dette var en relativt liten, men nøye kontrollert studie – den besto av 22 friske, normalvektige menn på i snitt 25 år, som både likte sterkt krydret mat generelt og de fire krydderne spesielt (kvinner ble ekskludert for at ikke eventuell menstruasjon skulle påvirke resultatene). Dagen før testen måtte alle deltakerne spise samme måltid (pasta med kjøttsaus), slik at alle skulle ha et så likt utgangspunkt som mulig.

På testdagene spiste deltakerne et måltid med hvert av de ovennevnte krydderne, eller et kontrollmåltid, med rundt tre ukers mellomrom. Testmåltidet inneholdt enten 20 gram finhakket ingefær, 8 gram revet pepperrot, 21 gram dijonsennep, 1 gram sort pepper, mens kontrollmåltidet ikke hadde noe krydder. Disse mengdene ble valgt for at maten skulle være sterk, men samtidig god. De ulike testmåltidene og kontrollmåltidet hadde mer eller mindre like mange kalorier.

Hvilestoffskifte, fettforbrenning, blodtrykk, m.m. ble målt opptil 5 timer etter testmåltidene. Subjektiv appetitt, tørste, velvære m.m. ble også registrert underveis.

pepperkvern

Små effekter

Testmåltidene hadde små, men statistisk signifikante effekter på forbrenninga. Sennepsmåltidet hadde størst effekt, og økte forbrenninga med ca. 59 kJ (14 kalorier) pr. time. Kontrollmåltidet hadde imidlertid også en effekt – det økte forbrenninga med ca. 52 kJ (12 kalorier) pr. time. Forbrenninga øker alltid etter et måltid, fordi det krever litt energi å absorbere og lagre næringsstoffene (i løpet av et døgn utgjør dette 10-15 prosent av det totale energiforbruket).

Gjennomsnittlig kostindusert termogenese (Kilojoule pr time)
Gjennomsnittlig kostindusert termogenese (Kilojoule pr time)

De ulike krydderne viste heller ingen signifikant effekt på fett- eller karbohydratforbrenning, adrenalin eller noradrenalin. Pepperrot økte derimot det diastoliske blodtrykket («undertrykket») signifikant sammenliknet med alle de andre krydderne og placebomåltidet, men reduserte samtidig pulsen signifikant.

Påvirket ikke appetitt eller kaloriinntak

Omtrent fem timer etter testmåltidet skulle deltakerne spise lunsj med valgfri mengde pizza til de ble komfortabelt mette. Ingen av testmåltidene påvirket statistisk sett hvor mye pizza de spiste. Metthet, appetitt, velvære, tørste eller lysten på noe søtt, salt, fett eller sterkt ble heller ikke påvirket. 

Denne studien klarte altså ikke å vise at disse krydderne hadde noen direkte effekt på forbrenninga eller energibalansen. Selv om sennepsmåltidet økte forbrenninga signifikant mer enn kontrolmåltidet, var forskjellen på mindre enn 2 kalorier i timen. Det har liten eller ingen praktisk betydning.

The present study indicates little thermogenic effects of the test spices at these levels. However, this is the first report of a potential effect of mustard per se on DIT in human subjects, though the results are only indicative and need to be confirmed.

Forfatterne påpeker i artikkelen at innholdet av de relevante, aktive komponentene i krydderne kanskje var for lavt, og at det derfor er behov for å isolere og standardisere disse i videre studier. Det kan også tenkes at det gikk for lang tid mellom testmåltidet og den påfølgende lunsjen til at krydderne kunne ha noen effekt. En tidligere studie fant at inntak av ingefær reduserte kaloriinntaket i et påfølgende måltid 30 minutter senere, men bare blant menn.

Disse krydderne kan med andre ord teoretisk sett øke forbrenninga, men denne ene studien tyder på at effekten dessverre er for liten til å kunne påvirke den totale energibalansen.

Forfatter: Erik Arnesen

Public health nutritionist living in Oslo

2 thoughts on “Økt forbrenning av krydder?”

  1. Ikke akkurat overraskende🙂 Det mest interessante med dette synes jeg var pepperrot, for de som ikke sliter med høyt blodtrykk men har høy hvilepuls (som også ser ut til å være en riskfaktor for HKS hos mange) så kan større bruk av det i maten tydeligvis ha noe for seg🙂

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s