Denne brusen gjør deg ikke sprekere

Illustrasjon: Vincent Vestly
Illustrasjon: Vincent Vestly

… men du får trolig bedre samvittighet av å drikke den. En ny studie viser nemlig at folk spiser mer av produkter som har bilder eller ord vi assosierer med sunnhet og fysisk aktivitet på etiketten (f.eks. «Fitness»). Slike merker gir oss dessuten mindre «skyldfølelse».

Den første studien besto av 100 tilfeldig utvalgte personer på et kjøpesenter i Tyskland. Disse ble vist en pakke med nøtter og tørket frukt som enten var merket «Fitness» eller ikke. På nøtteblandingen med «Fitness»-merket sto det også at ingrediensene bidro til å holde deg aktiv og fysisk sterk.

Tok 50 prosent mer av «Fitness»-nøttene

Etter å ha lest beskrivelsen av nøtteblandingen, ble deltakerne bedt om å angi hvor mye de anså som en normal porsjonsstørrelse av den, og hvor mye de kunne tenke seg å spise. De som så på «Fitness»- blandingen forsynte seg med 50 prosent mer enn med de som så på de nøytrale pakkene. Denne forskjellen utgjorde 76 kalorier. Ordet «Fitness» påvirket altså hva som ble ansett som en akseptabel mengde å spise.

Fitness Snack

Når deltakerne hadde spist litt av nøtteblandingen, opplevde de som spiste «Fitness»-blandingen lavere skyldfølelse, og de følte seg signifikant sprekere enn kontrollgruppen.

En svakhet med denne studien var at deltakerne ble observert mens de forsynte seg. Den var derfor kanskje ikke helt representativ for det virkelige liv. Hvor mye de faktisk spiste ble heller ikke målt. Forskerne gjorde derfor et ytterligere eksperiment. Denne gang valgte ut de 135 universitetsstudenter som ble bedt om å fylle ut et spørreskjema. Som belønning fikk studentene forsyne seg med nøtteblanding og spise den mens de fylte ut spørreskjemaet. Som i første studie var nøtteblandingene merket med eller uten «Fitness» på emballasjen.

Når nøtteblandingen var merket «Fitness», forsynte 77 prosent av deltakerne seg, mens bare 42 prosent forsynte seg av den nøytrale nøtteblandingen. De som fikk «Fitness»-blandingen spiste dessuten ca. 37 prosent mer (33 gram vs. 24 gram).

Inntak av nøtteblanding
Inntak av nøtteblanding

«Lisens» til å overspise?

Tidligere studier har også vist at bare det å tenke på fysisk aktivitet får mange til å forsyne seg med mer snacks (opptil 59 % mer) (Werle, Wansink & Payne, 2011). Ord som økologisk eller naturlig har tilsvarende effekt. Som jeg skrev i Slik blir du lurt til å spise for mye, kan også ord som lett eller fettfattig gi misvisende inntrykk av sunnhet. 

Slike kjennemerker gir en slags unnskyldning til å spise mer. Dette kan selvsagt være positivt dersom produkter med slike påstander virkelig er mye sunnere. Men en sjokoladeplate med 500 kalorier blir ikke mindre fetende selv om det står «Sport» på den. Nøtter og rosiner er næringsrikt, men samtidig kaloririkt, og man blir ikke sprekere bare av å spise det. I mange tilfeller kan assosiasjoner til sunnhet og sprekhet dermed være mer til skade enn til hjelp.

Hva har egentlig denne sjokoladen med sport (eller lunsj) å gjøre?
Hva har egentlig denne sjokoladen med sport (eller lunsj) å gjøre?

 

Fitness

"Fitnessbrød"
«Fitnessbrød»

Koenigstorfer, et al. (2013). Eat fit. Get big? How fitness cues influence food consumption volumes. Appetite, 65 (1), s. 165-169. http://dx.doi.org/10.1016/j.appet.2013.01.011.

Forfatter: Erik Arnesen

Public health nutritionist living in Oslo

1 thought on “Denne brusen gjør deg ikke sprekere”

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s