Boktips: The Diet Fix av Yoni Freedhoff

Jeg har hatt stor glede av Yoni Freedhoffs blogg Weighty Matters i flere år, og ble veldig forventningsfull da jeg hørte at han hadde en bok på vei. Boken The Diet Fix: Why Diets Fail and How to Make Yours Work kom endelig ut i mars i år. Selv om tittelen er litt «billig» og tabloid, og jeg ikke akkurat er i målgruppen, er dette en bok jeg må anbefale. Den handler mest om slanking, men har også flere gode og inspirerende leveregler knyttet til kosthold som de fleste har verdt av å lese.

Freedhoff er i utgangspunktet medisiner og en av Canadas mest kjente og åpenhjertede fedmeeksperter. Som allmenlege på begynnelsen av 2000-tallet så han at flertallet av pasientene slet med overvekt. Dette fikk ham til å sette seg inn i fedmeforskningen, og etterhvert åpnet han et eget institutt for sykelig overvekt i Ottawa. I boken deler Freedhoff sin kostholdsfilosofi på bakgrunn av erfaringene han har fått etter tusenvis av pasientsamtaler.

Freedhoff påpeker at det ikke er mangel på mer eller mindre tåpelige dietter, men mener en av de største svakhetene med de fleste dietter er at de nærmest oppmuntrer folk til å lide:

There is an underlying belief that success resides in white-knuckle willpower, in undereating, overexercising, and somehow learning to like it.

Han forklarer «diettenes syv dødssynder», som forklarer hvorfor dietter er så lite vellykkede. Det er fordi de så ofte handler om blant annet

  1. Sult: De fleste dietter oppfordrer til å akseptere at man er sulten, noe som sjeldent fungerer på lang sikt.
  2. Ofringer: Man unngår bursdager og andre sosiale hendelser i frykt for å falle for fristelser.
  3. Viljestyrke: Viljestyrke er ikke en uendelig ressurs

På grunn av fallgruver som disse, opplever de fleste slankere en eller flere av diettenes «syv traumer», slik som skyldfølelse, skam og nederlag, som i sin tur kan føre til «post-traumatisk slankelidelse».

Da er det ikke så rart at så mange mislykkes med å få et varig vekttap. Gitt antallet «mirakelkurer» der ute er det jo rart at det i det hele tatt finnes overvekt i verden … Man kan selvsagt skylde på at det er de som prøver å slanke seg som er problemet, ikke selve slankekurene. Men har virkelig graden av viljestyrke og selvkontroll i befolkningen gått drastisk ned de siste tiårene? Freedhoff mener tvert imot at mange av de som sliter med vekta trolig har ofret mer viljestyrke for å gå ned i vekt enn på noe annet.

It’s not about willpower. If it were about willpower, if it were about just wanting it badly enough, the world would be skinny.

Sjokolade på resept

Det gjennomgående «mantraet» i denne boken er: Dersom du ikke har glede av livet du lever mens du går ned i vekt, kommer du til å mislykkes. Som Freedhoff understreker: «Like it or not , life includes chocolate» (han skriver ofte ut resepter på sjokolade til sine pasienter!). Å ikke spise hvis man ikke er ordentlig sulten er et av de farligste slankerådene som gis, mener Freedhoff. Kontraintuitivt nok bør en som slanker seg faktisk være mer opptatt av om man spiser nok enn om man spiser for mye.

Den største myten av dem alle er imidlertid myten om «idealvekten», mener han (se video under). Slanking bør ikke handle om å nå et bestemt tall: den «beste» vekten er den man har samtidig som man kan være så sunn og lykkelig som mulig. Og det å virkelig nyte livet er ikke det samme som bare å tolerere livet.

10 dagers «reset»

Boken inneholder en 10-dagersplan som ikke er noen diett, men en plan for å nullstille årevis med traumatiske slankeepisoder:

the 10-Day Reset is about lifting the guilt, the fear, and the traumas of the past off of your shoulders and giving you a brand-new relationship with your body, your weight, and your health .

Dette innebærer blant annet å bli organisert, bli komfortabel med å skrive matdagbok (kanskje det viktigste verktøyet av alle), forebygge sult (ved å spise store nok måltider, nok protein i hvert måltid m.m.), lage mat og skeie ut.

Blant Freedhoffs ti «kardinalregler» er:

  • Spis frokost innen 60 minutter etter du har stått opp
  • Spis hver 2,5-3,5. time
  • Sørg for at hvert måltid gir minst en femtedel av dagsbehovet for kalorier
  • Sørg for at hvert mellommåltid har minst 150 kalorier

Alt i alt er «The Diet Fix» en svært opplysende og underholdende bok, helt fri for nonsens og vanvidd.

Forfatter: Erik Arnesen

Public health nutritionist living in Oslo

2 thoughts on “Boktips: The Diet Fix av Yoni Freedhoff”

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s