«Sukkerfritt» med masse sukker

Er du en av mange som i januar satte seg som mål å unngå eller kutte ut tilsatt sukker i 100 dager? Det er et ambisiøst og ganske prisverdig mål, selv om trenden kanskje først og fremst treffer de som er sunne fra før.

Hvorvidt tiltaket er bra for helsa kommer an på hva man bytter ut sukkeret med. Det finnes en rekke bøker og nettsider om sukkerfri matlaging, men dessverre kan de lett lure. Som jeg tidligere har skrevet inneholder såkalt sukkerfrie kaker blant annet mye honning, som er ca. 80 % sukker. Avisen Daily Mail har funnet mange flere eksempler på at «sukkerfri» oppskrifter ofte er fulle av sukker, bare i en annen innpakning.

Bestselgeren «I Quit Sugar» av den australske journalisten Sarah Wilson inneholder for eksempel flere oppskrifter med rissirup, som også er tilsatt sukker (stort sett glukose), deriblant til skinke. Hennes oppskrift på «sukkerfri Nutella» inneholder 6 gram tilsatt sukker per porsjon. Andre populære «sunne» kokebøker bruker også blant annet lønnesirup eller druesukker (dekstrose) som alternativ til sukker. Dette er også tilsatt, eller «fritt», sukker. En oppskrift på rabarbrapai inneholdt så mye som 50 gram sukker per porsjon – paradoksalt nok fra en bok med tittelen «The No Sugar Recipe Book»!

Les mer her: Puddings sweeter than McDonald’s milkshakes and coleslaw laced with maple syrup: We reveal the mountain of sugar hidden in diet gurus’ ‘healthy’ menus

 

Forfatter: Erik Arnesen

Public health nutritionist living in Oslo

1 thought on “«Sukkerfritt» med masse sukker”

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s