Helsepåstander om sjokolade – lovlig, men misvisende

Du må spise MYE sjokolade for å få noen helsemessig relevant effekt av kakaoflavanoler.

I mange nyhets- og bloggartikler trekkes innholdet av flavanoler fram som en grunn til at sjokolade og kakao skal være «godt for hjertet«. Og ganske riktig – «Flavanoler i kakao bidrar til å opprettholde blodårenes elastisitet og normal blodgjennomstrømming» – er en helsepåstand som er tillatt å bruke i EU om mørk sjokolade, drikkekakao eller piller som gir 200 mg kakaoflavanoler per dag. Den er en såkalt beskyttet helsepåstand som foreløpig bare kan brukes av den belgiske sjokoladeleverandøren Barry Callebaut, eller av produkter som er laget av deres sjokolade.

Normal blodgjennomstrømming bør en jo ha, men hvorvidt sjokolade i seg selv «er bra for hjertet» er et mer komplisert spørsmål. Studier har riktignok vist at inntak av sjokolade er forbundet med lavere risiko for hjerte- og karsykdom, men det er mulig at sammenhengen skyldes noe annet enn sjokolade i seg selv. Ifølge en ny gjennomgang av studier på sjokolade/kakaoflavanoler og hjerte-kar-helse må man dessuten spise så mye som 100 til 500 gram sjokolade hver dag for å få i seg nok flavanoler til at det skal ha en relevant effekt.

sjokolade

Én type flavanoler er epikatekin, en antioksidant. En metaanalyse fra 2012 fant at inntak av epikatekin fra kakaoprodukter kan senke blodtrykket; andre har også funnet en gunstig effekt på blodårenes evne til å utvide seg (vasodilatasjon).

Mye av flavanol-innholdet i kakaobønnene reduseres ved røsting og alkalisering (fjerning av bitterhet) når sjokolade produseres. I den nye studien av Julia Vlachojannis og medarbeidere, ble innholdet av flavanoler og epikatekin i sjokoladeprodukter og kakaopulver undersøkt. Med utgangspunkt i produktene de undersøkte, må man spise i gjennomsnitt 300 gram mørk sjokolade hver dag for å få i seg 900 mg flavanoler og 125 gram mørk sjokolade for å få 100 mg epikatekin. Dette mener de er urealistiske mengder sjokolade for folk flest, kaloriinnholdet tatt i betraktning.

Melkesjokolade – som foretrekkes av de fleste – inneholder mye mindre: melkesjokoladen de analyserte hadde bare 0,08 milligram flavanoler per gram (hvit sjokolade inneholder ingenting).

Interessant nok har andre forskere, som var støttet av blant annet Mars, tidligere uttalt at sjokolade er en lite egnet kilde til kakaoflavanoler.

Dette er verdt å tenke på nå som de første kommersielle sjokoladene med helsepåstander er like rundt hjørnet (f.eks. belgiske ChoVita og Lavle).

Sjokolade med helsepåstand (skjermbilde fra lavlechocolate.com)
Sjokolade med helsepåstand (skjermbilde fra lavlechocolate.com)

 

Er mengden epikatekin viktigere enn flavanoler?

Som nevnt opererer den europeiske bestemmelsen om helsepåstander om kakao med et innhold av 200 milligram flavanoler per dagsporsjon. Ifølge denne undersøkelsen tilsvarer dette i gjennomsnitt 72 gram mørk sjokolade daglig, men over 100 gram av enkelte merker (for eksempel den kjente Lindt Excellence med 99 % kakao).

De fleste studier har imidlertid brukt langt høyere doser av kakaoflavanoler enn 200 milligram. En av de best kontrollerte studiene fant at bare doser over 1000 milligram daglig senket blodtrykket hos personer med forhøyet blodtrykk. En nyere 12 uker lang studie fant imidlertid at så mye som 1000-2000 milligram kakaoflavanoler ikke senket blodtrykket hos personer med normalt blodtrykk og lav risiko for hjerte- og karsykdom.

Vlachojannis og medarbeidere påpeker dessuten at opptaket og effekten av kakaoflavanoler påvirkes av mange faktorer, slik at en generell «anbefaling» om 200 milligram flavanoler bør revurderes. De mener at epikatekin-dosen (100 milligram daglig) betyr mer for blodgjennomstrømmingen enn det totale flavanolinnholdet.

Produktene med høyest konsentrasjon av epikatekin var

  • CocoaVia (kosttilskudd med kakaopulver og kakaoekstrakt)
  • Naturlig kakaopulver (amerikansk)
  • Labooko Dark sjokolade, 100 % kakao (østerriksk)
  • Acticoa sjokoladedråper (belgisk)
  • Bonnat sjokolade, 100 % kakao (fransk)
  • Criolloro sjokolade, 99 % kakao (sveitsisk)
  • Andrea Steiner sjokolade, 100 % kakao (italiensk)
  • Labooko Dark, 82 % kakao
  • Cailler Cuisine, 64 % kakao (sveitsisk)
  • Criolloro, 80 % kakao
  • Criolloro, 66 % kakao

Berit Nordstrand, som har sin egen sjokolade-serie, skriver for øvrig på sin blogg at 50 gram mørk sjokolade senker blodtrykket og viser til en metaanalyse i American Journal of Clinical Nutrition. Det finnes ingen metaanalyse om sjokolade og blodtrykk i AJCN fra 2010, men en metaanalyse fra 2012 av Hooper et al. fant at minst 50 gram epikatekin senket blodtrykket. Mengden sjokolade er ikke nevnt. Hooper et al. antyder at epikatekin kan være mye av årsaken til effektene av kakaoflavanoler.

Kakaoprosenten betyr ikke alt

Jeg har tidligere nevnt at det er vanskelig å vite hvor mye kakaoflavanoler man får i seg fra kommersielle typer sjokolade. Man kan ikke uten videre anta at sjokolade med høyere kakaoprosent har mer flavanoler, ettersom kakaoprosenten egentlig sier mest om hvor mye/lite sukker det er i sjokoladen. Som jeg skrev i et innlegg:

Sjokolade med 90 % kakao fra Lindt hadde under 10 mg/g, mens en med 85 % kakao fra Green & Blacks bare hadde 4,9 mg/g. Til sammenlikning har de fleste studier brukt doser på 450-900 mg flavanoler, som altså tilsvarer 30-60 gram kakao med 15 mg/g flavanoler. Noen produkter hadde en del flavanoler, men samtidig også mye bly og kadmium.

Vlachojannis fant en sammenheng mellom kakaoprosent og konsentrasjonen av flavanoler i sjokolade, men sammenhengen var ikke veldig sterk:

Sammenheng mellom kakaoprosent i sjokolade og innhold av flavanoler
Sammenheng mellom kakaoprosent i sjokolade og innhold av flavanoler

Vi lever (dessverre?) i en tid hvor all mat tydeligvis må være sunn og helsefremmende for å kunne spises med god samvittighet. Derfor har vi – med god hjelp fra reklamebransjen – lett for å tro at enkelte typer «nytelsesmidler» er bra for oss, slik som sjokolade og vin.

Jeg sier som James Fell: spis mørk sjokolade hvis du liker det, men ikke lat som det er «supermat» bare fordi sjokoladen er mørk.

Milk chocolate tastes like diabetes, which is why it’s awesome. Dark chocolate tastes like you’re being punished for only shoveling half the driveway. – James Fell

Forfatter: Erik Arnesen

Public health nutritionist living in Oslo

4 thoughts on “Helsepåstander om sjokolade – lovlig, men misvisende”

  1. Vet ikke hvor skeptisk du er til ConsumerLab.com, men de testet ganske mange sjokoladepulver som hadde forhøyese verdier av kadmium og bly. Så hvis det taes med i beregningene også, blir det vel ikke noe særlig lettere. Du vil sikkert ha kilderef, men da må du betale så det blir dårlig med link dit.

    http://www.berkeleywellness.com/healthy-eating/food-safety/article/there-cadmium-your-cocoa

    Ellers har Rikshospitalet i sommer vært fylt opp av bladet Vitenskap og fornuft («»)
    Orker ikke å si noe mer om det, men de bladene er ille kvasivitenskelige, som du sikkert vet.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s