Brød med D-vitamin – en god kilde?

Vi er godt inne i sesongen for å passe på å spise nok D-vitamin, fra tran, makrell i tomat og så videre. Én av høstens produktnyheter i dagligvarehandelen er denne nye bakemiksen for Familiebrød fra Møllerens:

Familiebrød

Det spesielle med dette brødet er at det er beriket med D-vitamin og inneholder dessuten mer kalsium enn vanlig brød. Rema 1000/Mesterbakeren har også hatt et D-vitaminberiket brød, men jeg vet ikke om det finnes lenger. Oppdatering: Mesterbakeren har fortsatt et slikt brød.

Ifølge næringsdeklarasjonen gir 100 g ferdig Familiebrød 3 mikrogram vitamin D. Anbefalt inntak av vitamin D for barn og voksne er 10 mikrogram, så for den som spiser en del brød kan dette være en god kilde (gjennomsnittlig dagsbehov er noe lavere: 7,5 mikrogram).

Men hvor mye påvirkes D-vitaminnivåene i blodet av D-vitaminer tilsatt i brød?

Vitamin D2 og D3

Det finnes i hovedsak to former for vitamin D: D2 (ergokalsiferol) og D3 (kolekalsiferol). I kroppen blir vitamin D fra mat eller via huden videre omdannet i leveren til 25-hydroksyvitamin D (kalsidiol) og senere i nyrene til hormonet 1,25-hydroksyvitamin D (kalsitriol). Sistnevnte er den «aktive» D-vitaminformen i kroppen.

Kroppens vitamin D-status måles som regel ved å se på konsentrasjonen av 25-hydroksyvitamin D (25OHD) i blodet. 50 nmol/l er dagens grenseverdi for en tilstrekkelig vitamin D-status. Undersøkelser av hvor mye vitamin D man må spise for å oppnå dette har gitt sprikende resultater, men 10 mikrogram er trolig nok for de aller fleste dersom man får sol på kroppen om sommeren.

For å gjøre det enda mer komplisert kan 25(OH)D videre inndeles i 25(OH)D2 og 25(OH)D3.

Tilbake til brødet.

Ingredienslista på Familiebrødet viser at D-vitaminet kommer fra gjær, som jeg antatt er UV-bestrålet. Oppdatering: Det samme har Mesterbakerens brød med D-vitamin. UV-bestråling av gjær danner vitamin D2, som altså er én form for D-vitamin. Men kan vi nyttiggjøre oss av denne formen for D-vitamin?

Vitamin D2 er mindre effektivt

Det er kjent at vitamin D2 har en mindre effekt på kroppens vitamin D-status enn D3. En finsk studie som ble publisert tidligere i år indikerer at  vitamin D2 fra UV-bestrålet gjær i brød har en lav biologisk tilgjengelighet. Forfatterne konkluderer slik i sammendraget: 

Thus, D2 from UV-irradiated yeast in bread was not bioavailable in humans.

Studien var en randomisert, placebo-kontrollert studie som ble utført om vinteren med 41 unge kvinner med tilstrekkelig vitamin D-status som ble inndelt i fire grupper:

  • Gruppe 1 fikk utdelt vanlig brød og en daglig placebo-pille
  • Gruppe 2 fikk utdelt vanlig brød og et daglig tilskudd av vitamin D2 (24 mikrogram)
  • Gruppe 3 fikk utdelt vanlig brød og et daglig tilskudd av vitamin D3 (25 mikrogram)
  • Gruppe 4 fikk utdelt vitamin D2-beriket brød og en daglig placebo-pille

Kvinnene skulle spise ca. 3 skiver brød om dagen.Det berikede brødet inneholdt mye mer vitamin D2 enn det nye brødet fra Møllerens, hele 30 mikrogram per 100 gram, eller ca. 26 mikrogram per dagsporsjon.

Studien varte i åtte uker.

De som fikk tilskudd av vitamin D3 økte sin D-vitaminstatus i blodet (25(OH)D) med 26 prosent og de som fikk vitamin D2 økte 25(OH)D med 15 prosent. Hos de som fikk placebo-piller eller D-vitaminberiket brød økte derimot ikke 25(OH)D-nivåene signifikant. Brødet økte riktignok nivåene av 25(OH)D2 noe, men ikke 25(OH)D3, slik at den totale effekten uteble.

Årsaken er ukjent. Kvinnene som deltok hadde allerede tilstrekkelige vitamin D-nivåer i blodet, men tilskudd av vitamin D2 og vitamin D3 økte som sagt nivåene. Én mulighet er at noe skjer under bakeprosessen som påvirker tilgjengeligheten av vitamin D2 fra brød.

Bedre effekt av brød med vitamin d3

Tidligere studier fra Finland og Canada har derimot funnet at brød tilsatt vitamin D3 øker vitamin D-status i blodet, noe som viser at brød kan være en effektiv kilde til vitamin D. I disse studiene hadde de fleste en lav vitamin D-status fra før. I tillegg viste en dansk studie at både vitamin D3-beriket brød og melk bidro til å opprettholde vitamin D-statusen gjennom vinteren.

Økning i 25-hydroksy-vitamin D etter inntak av vitamin D3 fra brød eller kosttilskudd (fra Natri et al. 2006)
Økning i 25-hydroksy-vitamin D etter inntak av vitamin D3 fra brød eller kosttilskudd (fra Natri et al. 2006)

I en kunnskapsoppsummering fant Cranney og medarbeidere at matvarer (stort sett meieriprodukter) beriket med D-vitamin signifikant øker konsentrasjonen av 25OHD i blodet. I de fleste studier har matvarene vært beriket med vitamin D3, men noen foretrekker å bruke vitamin D2 da det er ikke-animalsk og rimeligere.

D-vitamin i sopp

Vill sopp og UV-strålet sopp er en god kilde til vitamin D2. «D-vitamin-sopp» har nylig blitt kommersielt tilgjengelig i blant annet England og AustraliaCashman og medarbeidere rapporterte nylig i Journal of Nutrition at D-vitamin-sopp øker D-vitaminstatus hos personer som har lav status fra før.

Som i den nye finske brød-studien var det derimot kun nivåene av 25-hydroksy-ergokalsiferol (25(OH)D2) som økte, mens nivåene av 25(OH)D3 gikk ned. Det samme skjedde hos personer som fikk piller med vitamin D2. Konsekvensen av reduserte 25(OH)D3-nivåer er ikke klare. Jeg kjenner til en studie som viste at høye nivåer av 25(OH)D2 var forbundet med lavere nivåer av «aktivt» vitamin D-i blodet, dvs. 1,25-hydroksyvitamin D.

Konklusjon

Brød kan altså potensielt være en god kilde til D-vitamin, og gi bedre D-vitaminstatus hvis man fra før har lave nivåer. Alle former for vitaminberiking er likevel ikke like effektive.

eggtoastKanskje kan det hjelpe å spise D-vitaminberiket egg på brødskiva? En helt ny studie tyder nemlig på at D-vitaminberikete egg kan bidra til å opprettholde D-vitaminstatusen gjennom om vinteren. Eggene i denne studien var beriket med vitamin D3 og 25-hydroksyvitamin D3 (tilsatt i  hønsefôret) og hadde 3,5-4,5 mikrogram totalt D-vitamin per stk; deltakerne spiste 7 egg i uka.

Forfatter: Erik Arnesen

Public health nutritionist living in Oslo

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s