Livsforlengende ost eller oppskrudde overskrifter?

Det er over halvannet år siden jeg skrev om hvorvidt ost er hemmeligheten bak «det franske paradoks» (som kanskje ikke er et paradoks likevel), nemlig franskmenns lave dødelighet av hjertesykdom sammenliknet med andre vestlige land. I det siste har det vært en ny begeistret media-blest om ost og helse, men på tvilsomt grunnlag …

Dette innlegget ble først publisert på Dagbladet.no tirsdag 6. desember.

Nylig hevdet blant annet side2.noavisa Nordland og AktivTrening at ost er nøkkelen til et langt liv og god hjertehelse.

Spiser du mye ost? Ja da lever du lenger, viser ny forskning som er publisert i det medisinske tidskriftet Nature Medicine, skriver danske Dagens.

De tilbyr videre følgende forklaring:

Ifølge studien inneholder nemlig lagret ost stoffet spermidin, som kan gjøre at du lever lenger.

og konkluderer:

Konklusjonen er dermed at de som spiser mye ost har lavere risiko for å utvikle høyt blodtrykk og få hjertesvikt.

Det britiske nettavisen Metro skriver til og med:

Cheese is what you need to live forever.

Det er en fin historie, men bak den er det noen vesentlige detaljer som bør fremkalle skepsis. Studien – som er publisert i Nature Medicine – tyder på at sammenhengen er mer komplisert enn som så, og ikke nødvendigvis at ost har noe med saken å gjøre.

For det første var effekten av spermidin på dødelighet observert hos mus og rotter. Musene og rottene spiste ikke ost.

mus-ost

Forskerne har tidligere funnet at spermidin blant annet kan gi økt livslengde og redusert aldersrelatert hukommelsessvikt hos gjær, fluer og ormer, trolig grunnet aktivering av autofagi (kontrollert nedbryting av unødvendige cellekomponenter) i cellene.

Spermidin i drikkevannet

Først ble en gruppe mus ble fôret med spermidin via drikkevannet enten fra etter fire eller 18 måneders alder. Musene som fikk spermidin hadde lengre levetid enn mus som fikk vanlig drikkevann eller drikkevann med putrescin, et annet polyamin. Blant de som fikk spermidin i drikkevannet fra de var 18 måneder gamle (relativt sent i livet for mus), økte median livslengde med 10 prosent (nesten 80 dager). Samtidig ble hjertets struktur og funksjon forbedret.

En gruppe saltsensitive rotter, som er genetisk utsatt for høyt blodtrykk og hjertesvikt, ble også fôret med spermidin i drikkevannet i 7-12 uker mens de gikk på en saltrik diett. For de som fikk spermidin ble blodtrykksøkningene utsatt i fire uker. Spermidin-tilskuddet motvirket også utviklingen av forstørret hjerte og nedsettelse av venstre hjertekammers funksjon.

Forbundet med lavere risiko for hjerte- og karsykdom

Til slutt undersøkte de sammenhengen mellom inntak av sperimidin og hjerte- og karsykdom blant mennesker.

Inntaket av spermidin blant personer fra Tyrol ble beregnet ut fra selvrapporterte spørreskjemaer og rundt 800 deltakerne ble fulgt i opptil 15 år. Et høyere (estimert) inntak av spermidin var forbundet med ca. 35 prosent lavere risiko for å dø av hjertesvikt og 20 prosent lavere risiko for å få hjerte- og karsykdom generelt, per standardavvik høyere inntak. Inntak av spermidin var også knyttet til litt lavere blodtrykk og til lavere verdier av NT-proBNP i blodet, en biomarkør på hjertesvikt.

Plantemat er hovedkilder til spermidin

Ikke én eneste gang nevner studieforfatterne ordet ost, eller at de som spiste mest ost hadde lavere risiko for hjerte- og karsykdom.

Jo da, ost inneholder spermidin, men i denne studien var fullkornsmel den største kilde til spermidin i kostholdet, etterfulgt av epler og pærer, salat, spirer og poteter. Ost var den 6. største kilden til spermidin, og bidro med like mye som erter. Gram for gram inneholder faktisk epler 70 prosent mer spermidin enn ost, brokkoli inneholder nesten 3 ganger så mye og hvetekim har mer enn 12 ganger så mye.

Ost er også rik på den ovennevnte polyaminen putrescin, som i denne studien ikke forlenget livet til musene, men faktisk var forbundet med noe høyere blodtrykk hos menneskene.

Konklusjon

Man må nesten berømme journalistene som har klart å trekke slutningen at ost er nærmest nødvendig for helsa på bakgrunn av denne studien.

Du bør ikke ha dårlig samvittighet for å spise ost, men dersom spermidin er nøkkelen til et langt liv er det nok mer effektivt å spise mer frukt og grønt!

Advertisements

Forfatter: Erik Arnesen

Public health nutritionist living in Oslo

2 thoughts on “Livsforlengende ost eller oppskrudde overskrifter?”

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s