Minimal effekt av antioksidanter mot støle muskler

Ett av mange tips for å forebygge eller redusere stølhet og ømhet i musklene etter trening, er å spise eller drikke mye antioksidanter, fordi det motvirker oksidativt stress og betennelser. Mange kosttilskudd med antioksidanter hevdes også å skulle være godt for ømme muskler og ledd.

I 2014 skrev jeg imidlertid at «antioksidanttilskudd har vist seg å kunne gi økt oksidativt stress etter trening», mens trening i seg selv motvirker oksidativt stress. Jeg skrev også at «flere studier har vist at store doser med antioksidanter, deriblant vitamin C, ironisk nok kan gi mer muskeltretthet og redusert muskelrestitusjon og -vekst».

For kort tid siden publiserte Cochrane-instituttet en ny kunnskapsoppsummering om antioksidanter for å forebygge og redusere stølhet etter trening.

Forfatterne fant at store doser av antioksidanttilskudd kan redusere ømhet og stølhet i opptil 6-72 timer etter trening, men effekten er så liten at den er helt ubetydelig: På en skala fra 0-10 var for eksempel forskjellen blant de som tok antioksidanter og de som tok placebo bare 0,17, i antioksidantenes, favør etter 24 timer. For smerte anses en forskjell på 1,4 å være av minimal betydning.

Bivirkninger har knapt nok blitt undersøkt, men de to studiene som rapporterte noe om det fant en hyppig forekomst av diaré (av acestylcystein) eller fordøyelsessymptomer; det høres lite alvorlig ut, men kan være avgjørende for proffe idrettsutøvere.

Totalt 50 randomiserte kontrollerte studier, med over 1000 deltakere (88 % menn), var inkludert i analysen. Disse studiene tok for seg stølhet og ømhet etter både styrke- og kondisjonstrening; effektene var like små for begge typer trening.

Antioksidanttilskuddene som ble brukt var blant annet i form av vitamintilskudd, sink, selen, astaxanthin, te-ekstrakt, juice (f.eks. kirsebær-, solbær eller blåbærjuice), N-acetylcystein, curcumin, pollenekstrakt og resveratrol (for øvrig inneholder det velkjente VitaePro – som påstås å være bra for musklene – flere av disse ingrediensene).

Det var også svært lite evidens for at antioksidanter hadde noen effekt på muskelkraft eller bevegelighet.

Til tross for at det nå finnes et stort antall studier, er alle veldig små og forskningen er i det hele tatt ganske begrenset. Det er altså et meget tynt grunnlag for å  anbefale antioksidanttilskudd mot støle muskler, særlig i lys av store studier som viser at det kan gi mer skade enn nytte.

Forfatter: Erik Arnesen

Public health nutritionist living in Oslo

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s