Kaffe gjør deg ikke dehydrert

Mange mener at man må drikke et glass vann ved siden av hver kopp kaffe man drikker, ettersom kaffe etter sigende er «vanndrivende» og kan gjøre deg dehydrert.

Som jeg skrev i innlegget Må man drikke 2 liter vann om dagen, er dette sannsynligvis en misoppfatning:

Vann er selvsagt den beste tørstedrikken, ettersom det ikke gir kalorier eller hull i tennene. Men all væske, enten det kommer fra mat eller drikke, absorberes og fungerer fysiologisk sett likt med tanke på væskebalansen. Kaffe og te er heller ikke så «vanndrivende» som folk skal ha det til. Koffein er i utgangspunktet litt vanndrivende, men ikke i de mengdene man normalt får i seg gjennom kaffe, te eller koffeinholdig brus. Den vanndrivende effekten avtar dessuten hvis man drikker det ofte.

Allerede i 1928 ble det publisert en forskningsartikkel som viste at regelmessig kaffeinntak førte til koffeintoleranse hos mennesker, slik at den vanndrivende effekten uteble. Senere har en rekke studier undersøkt sammenhengen mellom koffein/kaffe og væskebalansen i kroppen, som samlet sett antyder at en moderat mengde koffein ikke virker vanndrivende, i hvert fall ikke blant folk som drikker kaffe til vanlig.

I går ble en ny studie fra University of Birmingham publisert av tidsskriftet PLoS One, hvor væskebalansen ble målt ved hjelp av flere ulike metoder etter et moderat kaffeinntak hos 50 friske menn (kvinner ble ikke inkludert fordi menstruasjonssyklusen kan påvirke væskebalansen). Alle deltakerne var daglige kaffedrikkere, og drakk rundt 3-6 kopper hver dag. 

I to firedagers perioder skulle deltakerne drikke enten fire kopper sort kaffe eller fire kopper vann hver dag. De fikk utdelt mat og øvrig drikke, slik at kostholdet skulle være likt under testperiodene. Hver morgen ble deltakerne veid, mengden kroppsvann ble målt ved hjelp av dobbeltmerket vann, og urinprøver ble tatt for å undersøke urinmengde og urinens tetthet, osmolalitet, kreatinin, natrium og kalium. Det ble også tatt blodprøver av bl.a. osmolalitet og hematokrittverdier (volumprosenten av røde blodceller), som også sier noe om kroppens væskestatus.  Koffein i blodet ble også målt for å bekrefte at deltakerne holdt seg til protokollen.

Det var ingen forskjell i totalt kroppsvann mellom de to testperiodene. Urinprøvene viste heller ingen forskjeller, bortsett fra natriumutskillelsen, som var høyere under kaffeperiodene. Den totale kroppsvekten gikk ned med omtrent 0,2 prosent i begge perioder, noe som er langt ifra kliniske kriterier for dehydrering (1-3 prosent av kroppsvekten). Studien underbygger altså den tidligere forskningen, og avkrefter nok en gang myten om at kaffe er vanndrivende.

Forfatternes konklusjon:

Thus, these data suggest that coffee, when consumed in moderation by caffeine habituated males contributes to daily fluid requirement and does not pose a detrimental effect to fluid balance. The advice provided in the public health domain regarding coffee intake and hydration status should therefore be updated to reflect these findings.

Hele studien kan leses her: No Evidence of Dehydration with Moderate Daily Coffee Intake: A Counterbalanced Cross-Over Study in a Free-Living Population  

Er kaffe godt for hjertet?

Til siste nummer av Norsk Tidsskrift for Ernæring skrev jeg en lengre artikkel om helseeffekter av kaffe, nærmere bestemt om kaffe og hjerte- og karsykdommer. Min helhetstolkning av forskningen er at et regelmessig, moderat kaffeinntak er gunstig for de fleste, men at type kaffe og tilberedningsmetode trolig spiller en rolle. Les den på ntfe.no.

Forfatter: Erik Arnesen

Public health nutritionist living in Oslo

7 kommentarer om “Kaffe gjør deg ikke dehydrert”

  1. Hei Erik!
    Jeg leste artikkelen om kaffe i NTFE. Interessant og velskrevet:)
    Anågende innhold av kolesteroløkende fettstoffer: Har du funnet noe om hvor mye fettstoffer det er i Nestle sine Nespresso aluminiumskapsler? Jeg ser de har oppgitt innholdet i sine pads, men disse har jo et papirfilter som sannsynligvis reduserer mengden fettstoffer i kapsler. Aluminiumskapslene har jo ikke noe filter… Hadde vært interessant å høre om du har funnet noen tall for disse. Jeg har drukket nespresso kapselkaffe i flere år og håper jo selvsagt det ikke er av den verste sorten selv om jeg mistenker at de dessverre kan ha en del av de kolesteroløkende stoffene.
    Hilsen klinisk ernæringsfysiolog i sør.

    1. Hei! Jeg mener det skal være et metallfilter i kapslene også, som vil bidra til å gi et lavt cafestol og kahweol-innhold. Men dette er jo noe vi forhåpentligvis får svar på når de nevnte undersøkelsene fra UiO er klare. Jeg har selv hørt at noen opplevde å få høyere kolesterol etter å ha begynt å drikke Nescafe-kapsler, men det trenger ikke å ha vært en direkte sammenheng.

  2. Jeg har alltid lurt litt på det med koffein-inntak og kroppens væskebalanse. Jeg drikker en del te/kaffe, og merker at jeg må oftere på do rett etter inntak. Så helt subjektivt opplever jeg en stor vanndrivende effekt. Dette opplever jeg ikke av Pepsi Max, som også inneholder koffein. Jeg har også diskutert med venner, og de har andre opplevelser enn meg. Kan det være at kroppene reagerer forskjellig i relativt stor grad?

      1. Ja, det har jeg også tenkt. Jeg merker ikke en umiddelbar effekt av å drikke vann for eksempel, men nå drikker jeg vann kun når jeg er tørst også, så det kan være at kroppen tar opp mye mer væske i den sammenhengen.

        Koffeinfri kaffe har jeg til gode å prøve enda, hehe.

        Jeg har hatt denne diskusjonen koffein/væskebalanse noen ganger, og er jo egentlig av den oppfatning at koffein ikke er veldig vanndrivende, fordi litteraturen gir uttrykk for det. Så jeg syns det er litt interessant at kroppen ser ut til å oppføre seg motsatt. Men det er jo selvsagt subjektivt, og det er mye faktorer som kan spille inn som jeg ikke har tenkt over.

Legg igjen en kommentar