Godt nyttår!

Jeg har vært på juleferie både hos svigerforeldrene i Tønsberg og mine foreldre i Trondheim, så det har vært lite tid til blogging i jula. Men jeg tar meg selvsagt tid til å ønske alle som har fulgt bloggen i 2012 et godt nytt år, og til å oppsummere året som gikk.

Jeg har ikke vært flink til å blogge veldig jevnlig, da dette har vært et år hvor jeg har hatt mange baller i luften. Men det har skjedd noe som er verdt å nevne i slike stunder. Jeg er ikke blant de mest leste bloggerne, men er godt fornøyd med å fått over 45 000 besøk i løpet av året. Det mest leste innlegget fra 2012 er «Overdreven tro på «økologisk» og «etisk» mat«, som har vært lest 12 500 ganger siden januar (i stor grad takket VG Nett som promotere det), etterfulgt av «Middelhavsdiett best etter 6 år».

En statistikk jeg synes det er morsomt å se på er hva slags søkebegrep på Google som fører folk til bloggen. I år har mange kommet hit gjennom søkene «skepsis», «sunn skepsis», «etisk mat», «samfunnsernæring» og «Erik Arnesen». 16 personer har kommet kommet hit via «hvor mange spiser Grandiosa på julaften», 10 via «sjokolademafia».

I år har jeg ved siden av min egen blogg skrevet artikler for BraMat.no, og i september fikk jeg en lengre artikkel trykket i Morgenbladet. Jeg måtte også jobbe mye med masteroppgave, og med jobb i tillegg ble det noen perioder hvor jeg måtte legge bloggingen litt på is. Nå er jeg offisielt master i samfunnsernæring! Jeg forsvarte masteroppgaven min like før jul, og det gikk strålende, om jeg skal si det selv. Det ble altså en fin start på juleferien, og en fin avrunding av året. For første gang på 5-6 år har jeg nå hatt fri hele julen uten å måtte jobbe med skolearbeid eller andre viktige oppgaver. Det har vært deilig, men jeg gleder meg også til hverdagen begynner igjen.

Julestria tok på for både svigerfar (til venstre) og meg!
Julestria tok på for både svigerfar (til venstre) og meg!

Jeg har mange spennende planer for 2013. I januar tiltrer jeg som fagsjef i SomeBody.no. SomeBody.no er en nettbasert kostholdsveileder som enkelt lar deg kartlegge ditt eget kosthold slik at du kan se hvor mye du får i deg av kalorier og kalorigivende næringsstoffer, og sammenligne kostholdet ditt med det som anbefales. Jeg har jobbet litt med Somebody de siste årene, og gleder meg til å gjøre enda mer!

I høst har jeg jobbet som forskningsassistent ved Universitetet i Oslo, noe jeg også kommer til å fortsette med i 2013. Der jobber jeg ikke med ernæring, men har mange andre interessante oppgaver.

Nå gjenstår det bare å nyte resten av året til fulle! Selv gleder jeg meg til kalkunmiddag og champagne på nyttårsaften. I år skal jeg bidra med min hjemmelagde rødkål. Ha en herlig nyttårsfeiring, men husk følgende råd fra Julia Child:

Juliachild

Advertisements

Bidrar øl til ølmage?

Hvis du, som jeg, liker juleøl (og øl generelt) er du kanskje opptatt av hva det egentlig kan gjøre med vekta og magefettet. En ny oversikt Nutrition Reviews av forskningen på øl og vekt, fant ingen klare bevis på en sammenheng mellom øldrikking og vekt eller kroppsfett. Men øl inneholder kalorier, metter relativt lite, og det finnes teoretiske muligheter for at øl og andre alkoholholdige drikker er ekstra ille for magefettet.

Continue reading «Bidrar øl til ølmage?»

Kan matindustrien forbedre folkelsehelsen?

Jeg følger bloggen Weighty Matters av dr. Yoni Freedhoff, og det synes jeg du også bør gjøre. Yoni er lege og jobber med forebygging og behandling av fedme i Canada.

Han er kjent for å være en skarp kritiker av matindustrien, men i oktober i år skulle han holde et foredrag for nettopp matindustrien om hvordan den kunne bli mer helsefremmende. I siste liten ble invitasjonen hans trukket tilbake, men han har i stedet lagt ut hele foredraget på YouTube. Det varer i ca 13 minutter, og er verdt å få med seg. Det handler om matindustriens mange villedende påfunn for å fremstille alle mulige slags produkter som sunne; f.eks. godteri som markedsføres som «uten tilsatt sukker», men som likevel nesten bare inneholder sukker, brød tilsatt DHA (omega-3) i så små mengder at man må spise 14 skiver hver dag for å få i seg like mye DHA som i et stykke laks.

Hvem har skylden for at bransjen gjør slike skitne triks? Ikke bransjen selv, mener Freedhoff. Han skylder derimot på helsemyndighetene, som sitter med muligheten til å faktisk gjøre noe med det, f.eks. ved å forby reklame rettet mot barn. Vi oversvømmes av dårlige produkter og av misvisende matreklame. «Mot dette trenger vi sandsekker, men vi kan ikke forvente at matindustrien selv skal fylle dem for oss.»

Se videoen her:

Er alt vi spiser forbundet med kreft?

Mye villedende forskning om mat og kreft

En ny artikkel i American Journal of Clinical Nutrition fant at hele 80 prosent av alle ingrediensene i et tilfeldig utvalg oppskrifter hadde blitt studert i sammenheng med kreft, og flesteparten av disse ingrediensene har vist en sammenheng med økt eller redusert kreftrisiko. Flesteparten av disse sammenhengene var imidlertid statistisk sett svake. Mange av risikoestimatene var dessuten villedende, og ble ofte avkreftet eller svekket av senere forskning: Is everything we eat associated with cancer? A systematic cookbook review.

Continue reading «Er alt vi spiser forbundet med kreft?»